5 sfaturi pentru familiile cu două cariere
Cuplurile în care ambii parteneri lucrează și fiecare are propria carieră sunt des întâlnite în ultimii ani și, mai ales, în orașele mari. Avantajele unei familii cu două cariere sunt evidente: de la stabilitatea financiară la cea emoțională (ambii parteneri având un sentiment de împlinire profesională).
Însă, Amy Jen Su, autoarea mai multor cărți și articole despre dezvoltare personală, este de părere că astfel de familii se confruntă cu provocări și compromisuri inedite, în special când vine vorba despre viața personală. Cum reușești să te concentrezi și să te dedici familiei la fel cum o faci la locul de muncă?
Să negociezi mereu cu partenerul a cărui carieră este mai importantă, să te ocupi și de copii și să rezolvi și treburile zilnice care țin de casă, nu este nici ușor, nici plăcut. Totuși, autoarea a reușit să traseze câteva sfaturi bazate pe experiența sa de executive couch, care pot fi aplicate de cuplurile cu două cariere pentru a găsi un echilibru între viața personală și cea profesională.
Gândiți-vă la familie ca la o echipă
Când ai o carieră solicitantă este ușor să te afunzi în problemele de serviciu și să-ți neglijezi familia. Trebuie să te dedici partenerului și familiei la fel cum o faci cu colegii și echipa de la locul de muncă. Cel mai ușor, și amuzant, este să găsiți un nume pentru echipa de acasă. Poate fi un nume derivat din cel de familie, de exemplu Popeștii, sau Echipa Popeștilor – evident, dacă numele de familie este Popescu.
Aceste denumiri vă ajută să navigați prin provocările de zi cu zi ca parteneri, așa cum se întâmplă și la serviciu. Popeștii își pot planifica sarcinile ca o echipă: un calendar comun cu activitățile zilnice care țin de viețile profesionale, liste cu activitățile de familie și cine se ocupă de ele: cine duce copiii la școală, cine face cumpărăturile sau cine gătește într-o anumită zi. Sau săptămână.
E ok să spui NU
Pe măsură ce carierele voastre avansează, puteți primi mai multe responsabilități în cadrul companiei. Pot fi invitații la cină cu clienții, oportunități de a vorbi în cadrul unor conferințe sau mentoratul unor colegi mai tineri. Aceste activități vă pot aduce satisfacții, însă ele necesită timp și energie și, de cele mai multe ori, familia este sacrificată.
Pentru a menține un echilibru sănătos, trebuie să învățați să deveniți confortabili cu a spune NU. Dar, să știi când să refuzi o solicitare venită din partea unui coleg sau superior, nu e ușor. Totul se reduce la valoarea adăugată pe care acea activitate ți-o poate aduce în oricare din vieți: profesională sau personală. Adevărul este că nu le poți face pe TOATE. Nici tu, nici partenerul tău. Așa că este important ca solicitarea pe care o accepți să aibă o valoare semnificativă.
Împărțiți atribuțiile în funcție de abilitățile și interesele fiecăruia
Când ambii parteneri lucrează, este o provocare continuă să rezolvi sarcinile de familie. Trebuie să stabiliți clar cine ce face, mai ales pe măsură ce responsabilitățile profesionale și cele de familie se măresc.
O soluție ar fi ca sarcinile de familie să fie împărțite în funcție de abilitățile și interesele fiecăruia. Puteți începe cu întocmirea listei de activități și sarcini zilnice. Apoi, fiecărui punct de pe listă îi va fi atribuit o categorie, cum ar fi “urăsc să fac asta”, “nu mă deranjează” și “îmi place”. În felul acesta, nivelul de stres asociat cu sarcinile familiale scade, iar eficiența crește.
Evident, există și situația în care ambii partener bifează “urăsc” în dreptul aceleiași sarcini. În cazul acesta, o soluție bună ar fi ca aceasta să fie externalizată.
Stabiliți periodic ședințe de planificare
Vor exista inevitabil momente în care cariera unuia dintre parteneri va avea prioritate, fie că este vorba despre o prezentare importantă, un nou proiect sau o promovare. Partenerii trebuie să comunice în permanență pentru a stabili corect așteptările fiecăruia, astel încât deciziile să fie asumate. Un mod simplu de a face acest lucru este de a stabili întâlniri periodice pentru a plănui perioadele care urmează.
Acestea pot fi anuale – stabiliți vacanțele, conferințele și alte evenimente importante ce urmează să se întâmple pe parcursul anului; lunare/trimestriale – planificați călătoriile, termeni de predare sau perioade mai aglomerate la birou; săptămânale – o dată pe săptămână discutați despre planurile pentru zilele următoare, pentru a reduce la minim surprizele și frustrările.
Ședințele pot fi ținute duminică dimineața, spre exemplu, când beți împreună cafeaua și verificați programul pentru următoarea perioadă a fiecăruia. Este un moment bun de a discuta deschis și sincer despre provocările din carieră sau pentru a schimba idei și obiective. În plus, este o ocazie perfectă de a petrece timp împreună, ca o echipă.
Sincronizarea este foarte importantă atunci când ambii parteneri au cariere solicitante.
Creați “insule de timp” și “insule de lucru“
Mulți oameni, în special în familiile cu două cariere, se simt adesea vinovați pentru că petrec mult timp departe de cei dragi. Încearcă să compenseze prin zile libere, dar nici atunci nu pot sta departe de telefonul de serviciu sau laptop. De aceea, este recomandat să creați “insule de timp” și “insule de lucru“.
Insulele de timp sunt perioade de lucru productiv când sunteți acasă. În aceste perioade trebuie incluse și momentele în care discutați despre muncă cu partenerul. În rest, vă dedicați complet vieții de familie. Un astfel de orar ar arăta astfel:
- De la 9 la 10: luați micul dejun împreună
- De la 10 la 13: un partener lucrează (Insula de timp #1)
- De la 13 la 16: celălalt partener lucrează (Insula de timp #2)
- După 16: timp cu familia
Insulele de lucru sunt spații din casă, birou, mansardă, dormitor, folosite drept locuri unde puteți lucra sau verifica mailurile de serviciu. Alocarea unor astfel de spații pentru lucru vă ajută să întăriți ideea de limite între viața personală și cea profesională.
Trebuie menționat că munca și familia nu se află în opoziție, ci sunt aspecte diferite ale vieții care se interpun și influențează reciproc. Pentru a reuși ca familie cu două cariere într-un mod în care ambii parteneri se simt împliniți, sistemul de operare al familiei trebuie examinat și actualizat permanent.
photo: talentguard.com
Urmărește-ne și pe Google NEWS