Auchan: Clientul petrece mai mult timp în magazin, citește etichete și compară prețul produsului

Domeniul retail se menține efervescent, însă cu provocări, este concluzia specialiștilor care au participat la „Real Estate & Construction Forum” săptămâna trecută, la București. Conferința a inclus patru paneluri cu focus pe sectoarele retail, industrial & logistics, office și rezidențial, în cadrul cărora au fost analizate oportunitățile de dezvoltare, provocările asociate fiecărui sector, așteptările consumatorilor, dificultățile provocate de inflație, creșterea prețurilor la energie și materii prime, războiul de la granițe. 

Creșteri la Fashion House, provocări la unii retaileri

Conferința a debutat cu panelul cu focus pe sectorul retail, moderat de Liana Dumitru (Colliers România), la care au participat: Venera Maria Munjev (Auchan Retail România), Cornelia Nicolae (FASHION HOUSE Group), Cristian Zamfir (JYSK Romania) și Vlad Mustață (LPP Romania Fashion).

În ciuda provocărilor, retailerii au reușit să vină în întâmpinarea clienților cu noi concepte, având în vedere că aceștia sunt mult mai atenți la elemente precum proximitatea și sustenabilitatea, a explicat Liana Dumitru, Director | Retail Agency, Colliers Romania.

Dacă 2022 a fost un an cu mai puține proiecte și mai liniștit, anul acesta își ia revanșa – ne așteptăm să ajungem la o suprafață de 260.000 mp, o livrare record în ultimii ani. O mare parte din proiecte sunt de tipul retail park. Anul acesta, revin în forță și centrele comerciale tradiționale. Sperăm să deschidem o nouă etapă a proiectelor mari și suntem optimiști că proiecte de regenerare urbană, mixed-used vor apărea în marile orașe. Retailerii au reușit, în ciuda provocărilor, să vină în întâmpinarea clienților cu concepte noi – avem un client ce apreciază sustenabilitatea, proximitatea. Am văzut schimbări în comportamentul de consum – reorientare dinspre produse premium spre produsele marcă proprie, o tendință de a amâna decizia de cumpărare, în așteptarea unui preț mai mic. Avem și vești bune din economie: inflația este pe un trend descendent, costurile de construcție s-au mai stabilizat, iar piața muncii a rămas stabilă. Vedem, în continuare, un apetit crescut din partea companiilor spre angajare”, a mai spus ea.

„Nu cred că se aștepta nimeni vreodată să avem nivelul inflației pe care l-am avut”, a completat, la rândul său, Cristian Zamfir, Development Manager, JYSK Romania.

Anul acesta a fost unul provocator – am reușit până acum, cel puțin, și credem că urmează o perioadă foarte bună: avem Black Friday, perioada cumpărăturilor de Crăciun. Legat de vânzări, avem o mică creștere față de anul trecut, dar 2022 a fost deosebit pentru noi.

Nu cred că se aștepta nimeni vreodată să avem nivelul inflației pe care l-am avut. A fost foarte greu, așa că am încercat să optimizăm cât mai mult modul de a face business – partea logistică, operațională. Nu s-a regăsit inflația direct în prețuri. Pentru un comerciant, inflația este ca un bumerang dacă nu știi cum să acționezi. Am reușit să venim cu optimizări pe mai multe paliere; am reamenajat 18 magazine, astfel încât să avem costuri de funcționare mai mici, prin înlocuirea corpurilor de iluminat cu spoturi mult mai eficiente din punct de vedere energetic, spre exemplu”, a adăugat el.

Precauție în decizia de cumpărare

Efectele inflației se reflectă și asupra deciziei de cumpărare a consumatorilor. Astfel, Venera Maria Munjev, Asset & Expansion Manager, Auchan Retail România, a precizat: „Clientul este mult mai precaut în ceea ce privește decizia de cumpărare. Noi monitorizăm situația din magazine: clientul petrece mai mult timp, citește etichete, se uită la prețul produsului și îl compară cu alte produse. Am mai observat că, dacă oamenii întâlnesc în magazine produse românești la prețuri competitive, le aleg pe acestea. Ei sunt atenți la cum sunt organizate mărfurile; a crescut achiziția în sectorul non-alimentar, ceea ce ne-a făcut să regândim hipermarketurile. Am implementat coffee corners, zone de servicii pe teritoriul unui hipermarket unde să poată accesa un control medical. Încercăm să îl ținem în hipermarket și am observat că dacă asculți clientul, el va petrece aici mai mult timp, va reveni. Sunt foarte multe magazine în piață, iar proximitatea a luat avânt, astfel că rata de return este foarte importantă pentru noi. Clientul își schimbă comportamentul de la o lună la alta.” 

Dincolo de provocări, anul 2023 a adus și numeroase oportunități. Astfel, Cornelia Nicolae, Retail Operations Director, Fashion House Group, a precizat că: „Pentru noi, anul 2023 este unul extrem de favorabil din toate punctele de vedere: venim pe un trend de creștere accelerat vizibil în 2022, care a continuat până astăzi. În centrele noastre, performanța magazinelor outlet este una spectaculoasă – unele dintre branduri au înregistrat cele mai mari vânzări la nivel de rețea. În cifre concrete, vorbim de creșteri de 30% în trafic, de peste 35% vânzări, însă dacă ne uităm în detaliu, există magazine care au înregistrat și creșteri de 50% față de anul trecut. Rata de conversie a crescut și ea cu 5-10 procente. Anul viitor va fi unul extrem de intens și de provocator pentru echipa noastră. Acum 2 săptămâni am dat startul lucrărilor de construcție la faza a doua de la Fashion House Pallady.”

Se resimte concurența de pe piața muncii

Expansiunea vine la pachet cu anumite dificultăți, însă, cum ar fi găsirea de personal calificat, a punctat Vlad Mustață, Leasing Manager, Lpp Romania Fashion. „Pentru noi, prima jumătate a fost una aglomerată – am avut multe deschideri amânate din 2022. Am avut un target de 50 de magazine și suntem foarte aproape să-l atingem. Ne bucurăm de această creștere generată de expansiune și sperăm să continuăm și în 2023. Am avut grijă de clienți și am încercat să nu transferăm această creștere de costuri în prețul produselor – am încercat să reducem costurile de operare a magazinelor, însă rămân aceleași provocări în găsirea de personal, în special în orașele din țară. La nivel de București, începe să se resimtă concurența pe piața muncii și este o provocare în a găsi angajații necesari pentru operarea unui magazin la cote maxime.”

Evenimentul Real Estate & Construction Forum a fost organizat de BusinessMark.



Urmărește-ne și pe Google NEWS