Bucureștiul va fi și mai sufocat de mașini

Print Friendly, PDF & Email

Ieri a fost lansat în București un nou serviciu de ride-hailing tip Uber. Acesta promite tarife mai mici, șoferi politicoși și mașini premium. Dar la mașini voiam să ajung. De ce cred că Bucureștiul e o cauză pierdută dpdv trafic? Pentru că, pe lângă taxiurile clasice, mașinile de companii, cele personale, autobuze vechi, Uber, Bolt, Clever, BlackCab (și câte or mai fi), străzile, alea sparte și proaste din București, vor fi asaltate de încă vreo 3,000 de mașini ale noului serviciu.

Am putea spune că nu va afecta prea mult traficul pentru că, cel puțin în cazul serviciilor de ride-hailing, o parte dintre șoferi vor rula mai multe aplicații. Adică vor avea instalate și aplicația Uber, și Clever și Bolt etc și își vor alege cursele în funcție de ce comenzi intră. Dar este o parte prea mică.

În plus, există studii care arată că, după introducerea acestor servicii, numărul de km rulați de mașini în orașele deja aglomerate s-a mărit cu aproape 10 miliarde. Și, ca tabloul să fie și mai deprimant, în cea mai mare parte din timpul petrecut pe străzi, aceste mașini sunt goale. Mă rog, au un șofer în spatele volanului, dar ele merg pe străzi fără clienți.

La fel, putem presupune (greșit) că, având atâtea opțiuni de servicii de transport, mai mulți bucureșteni vor renunța la mașinile personale și vor merge cu Uber, Bolt & co. Dar știm foarte bine că nu e așa. Bucureșteanul, românul în general, este foarte comod. Nu-l scoți din mașina lui. Din propriul confort. E de blamat? Nu cred, având în vedere că aceste servicii sunt doar de câtiva ani pe piața. Până la ele, românul a avut de ales între mașina cumpărată din banii lui și (1) taxiuri jegoase cu șoferi nesimțiți și (2) autobuze, trolee, tramvaie jegoase, cu șoferi nesimțiți, care veneau din an în paște.

Există, într-adevăr, opțiunea metroului. Dar ce te faci când acolo unde vrei să ajungi nu există metrou? Sau cea mai apropiată stație de metrou de domiciliul tău este la 20 de minute? În plus, este extrem de aglomerat la orele de vârf și în stațiile importante (Victoriei, Pipera, Aurel Vlaicu, Unirii etc). Și .. hey! surpriză… cu toții mergem la orele de vârf. Ca să vezi, mergem la serviciu. Ce inconștienți!

Bucureștiul nu a avut și nu va avea vreodată o strategie, un plan, măcar o viziune de reducere a traficului și, implicit a poluării. De ce? Pentru că nimeni nu-și dorește asta cu adevărat. Autoritățile câștigă de pe urma taxelor impuse firmelor de transport și șoferilor, lanțurile de benzinării nici nu vor să conceapă că le vor scădea vânzările, service-urile sunt fericite că au de lucru, la fel și producătorii și vânzătorii de piese auto. Iar noi, cetățenii, ne bucurăm că avem de ales. Oare chiar avem de ales în orașul ăsta?



Urmărește-ne și pe Google NEWS