Cât costă să amenajezi un restaurant: 1500 euro/mp. La ce sumă ajunge amenajarea unei camere de hotel

În 2023, pentru prima dată după pandemie, industria restaurantelor din România a înregistrat o scădere a profitului cu 12%, potrivit unei analize realizate de platforma Bookingham. Acest declin marchează o schimbare semnificativă după o perioadă de redresare post-pandemie, în care industria HoReCa a cunoscut creșteri constante.

Deși numărul de restaurante active a crescut cu doar 2%, cea mai mică rată anuală din 2008, sectorul a continuat să angajeze personal, înregistrând o creștere de 1% a numărului de angajați.

Bucureștiul s-a menținut lider în 2023, cu cel mai mare număr de restaurante active (3.309) și cel mai ridicat profit, aproximativ 225 milioane de euro. Alte orașe precum Cluj-Napoca, Constanța și Iași au completat topul celor mai profitabile zone. O surpriză a fost orașul Voluntari, care, deși mic, a reușit să genereze un profit semnificativ, depășind orașe mari precum Galați și Ploiești. Această performanță poate fi atribuită proximității față de centre urbane mari și prezenței mall-urilor cu zone de food court.

Alin Trușcă, fondatorul și CEO EVOhoreca, unul dintre principalii furnizori de soluții pentru amenajare în domeniul horeca a menționat într-un răspuns pentru Digital Business că prețurile s-au dublat în unele cazuri pentru materiale și produsele folosite la amenajare. “În ultimii ani, am observat o creștere semnificativă chiar și cu 100% a prețurilor materialelor utilizate în amenajările interioare pentru hoteluri și restaurante. Printre cauzele principale se numără creșterea costurilor de transport, fluctuațiile de pe piața materiilor prime și impactul inflației globale. Produsele premium, cum ar fi textilele de înaltă calitate, mobilierul personalizat și materialele durabile, sunt mai costisitoare, dar necesare pentru a satisface cerințele clienților în materie de confort și estetică”, a menționat Trușcă.

De asemenea, antreprenorul spune că tendințele de sustenabilitate “au dus la creșterea cererii pentru materiale ecologice cu aproximativ 25%, care de multe ori implică costuri suplimentare. Cu toate acestea, adaptabilitatea și parteneriatele solide cu producătorii ne-au permis să oferim soluții flexibile și eficiente, chiar și în acest context economic” – Alin Trușcă, EVOhoreca.

În acest context, în primele nouă luni din 2024, investitorii cu experiență în horeca continuă să aloce sume considerabile în deschiderea de noi locații sau amenajarea celor existente. Sebastian Mîndroiu, cofondator Pick Two Studio, menționează într-un comunicat că “investițiile într-un restaurant se ridică la 400.000 – 500.000 de euro, iar într-un hotel încep de la 60.000 – 70.000 de euro per cameră – incluzând aici și investițiile în spațiile comune aferente camerelor. În acest context, este foarte dificil pentru jucătorii neexperimentați să intre pe piață, deoarece riscurile sunt mari, într-o industrie în care rata de eșec depășește 85%. Astfel, investițiile sunt realizate în principal de către jucători cu experiență”.

Zonele dinamice de investiții în acest moment sunt stațiunile montane, apreciază arhitecții PickTwo Studio. Bucureștiul rămâne pe primul loc în numărul și valoarea investițiilor, însă pentru locul doi competiția a fost constantă în ultimii ani. Deși părea că Mamaia și litoralul vor oferi randamente investiționale excelente, un sezon de doar trei luni nu poate acoperi costurile unui an întreg. Clujul a devenit un centru important pentru investiții, dar și acolo simțim că piața pare că a ajuns la un platou. În prezent, Brașovul și stațiunile montane atrag cele mai multe investiții. Există numeroase oportunități în stațiuni precum Bușteni, Azuga sau Predeal, care sunt aproape de București și au avantajul că pot funcționa pe tot parcursul anului, a mai explicat Sebastian Mîndroiu.

Contextul de piață este favorabil investițiilor, iar potențialul de creștere este unul pe măsură. În acest moment, România generează doar 5% din veniturile PIB din industria HoReCa, comparativ cu media europeană de 10%, precizează reprezentanții PickTwo Studio, iar faptul că procentul turiștilor străini care ne vizitează țara este încă sub 50% confirmă potențialul acestei industrii în România. Condiția este însă ca investițiile să fie însoțite de o îmbunătățire a calității serviciilor, nu doar în București, ci și în restul țării.

Mîndroiu este de părere că valoarea medie a unei investiții în amenajarea unui restaurant ajunge la 1500-1800 de euro/metrul pătrat. “Deși pare mult la prima vedere, pe măsură ce lanțurile internaționale intră pe piață și ridică standardele, vom vedea valori din ce în ce mai mari pe acest segment”, a adăugat Sebastian Mîndroiu. 

Printre locațiile care au trecut prin mâna arhitecților de la PickTwo Studio se numără: Trickshot Promenada, NOR, Hotel Sinaia, Cișmigiu Bistro, Silena SPA, MAT Amzei. Românii de la PickTwo sunt, de asemenea, la al doilea proiect în Zanzibar, – proiectarea și amenajarea unui complex de 37 de locuințe de lux destinate achiziției și închirierii. Vezi AICI la cât se ridică investiția.

PickTwo anunță că a lansat un ghid de investiții în industria hotelieră, care oferă un suport pentru investitori, oferind o abordare detaliată asupra procesului de dezvoltare a unui hotel, de la concept la pre-deschidere. Acesta se poate descărca gratuit de AICI

 



Urmărește-ne și pe Google NEWS