De ce companiile ar trebui să se concentreze pe valoarea reală a angajaților, nu pe mitul “inginerilor fantomă”
Un studiu recent publicat de Universitatea Stanford din SUA arată că 1 din 10 ingineri software nu face aproape nimic la locul de muncă și totuși primește salariu, contribuția lor fiind astfel inexistentă. Autorul studiului, Yegor Denisov-Blank, îi numește „inginerii fantomă” – “ghost engineers”, aceștia regăsindu-se atât printre cei care lucrează de acasă, cât și printre angajații care muncesc de la birou. Potrivit acestuia, 9.5% din software developers operează 2-3 modificări de cod pe lună, însumând cca 5 ore de muncă pe săptămână, și încasează salarii de zeci de mii de dolari pe lună.
Blank a analizat private Git repositories ale peste 50.000 de ingineri din 100 de companii și a descoperit că 9,5% dintre inginerii software nu desfășoară practic nicio activitate semnificativă. Mai mult, munca la distanță amplifică această tendință, 14% dintre inginerii care lucrează complet remote fiind clasificați drept „fantome”, comparativ cu 6% dintre colegii lor care lucrează de la birou. Activitatea de commit este adesea nesemnificativă, 58% dintre ingineri realizând mai puțin de trei contribuții relevante pe lună.
De ce astfel de studii nu sunt relevante când analizăm valoarea unor angajați
Autorul studiului, dar și publicațiile care au preluat știrea, nu au luat în calcul faptul că un inginer software este plătit pentru a rezolva o problemă (sau mai multe). Acest lucru înseamnă sute de ore de efort mental pentru a găsi soluții. Procesul nu se rezumă la intervalul 9-17 cât angajatul este la birou. În majoritatea cazurilor, inginerii “rumegă” problema în mașină, la plimbare, în weekend, se documentează, discută cu alți colegi, urmând ca apoi să o transpună în lunii de cod.
În plus, ignorarea muncii invizibile, dar esențiale, poate duce la concluzii eronate despre valoarea unui angajat. Inginerii software nu se rezumă doar la a scrie cod, ci participă activ la procese de brainstorming, design arhitectural, revizuirea codului altora, testare și rezolvare de bug-uri. Aceste activități, deși mai greu de măsurat decât liniile de cod, sunt fundamentale pentru succesul oricărui proiect software.
Studiul lui Blank, de exemplu, nu pare să fi luat în considerare cât de mult timp este dedicat înțelegerii codului legacy code, participării la ședințe, comunicării cu echipa sau sprijinirii altor colegi în rezolvarea problemelor tehnice. Fără aceste activități, proiectele s-ar opri din loc, iar calitatea produsului final ar fi compromisă.
TE-AR PUTEA INTERESA ȘI – Comunicare de criza: Când e bine ca brandurile să nu reacționeze
Urmărește-ne și pe Google NEWS