Cris Radu, Adobe România: Cine se plânge că nu poate recruta talent IT în România nu a fost în Silicon Valley [1/2]

Cris Radu este Site Leader Adobe Romania de aproape 4 ani și, începând cu luna decembrie a anului trecut, el ocupă o poziție globală, este Vice President of Engineering. Am stat de vorbă cu Cris despre piața de IT din România, cum reușește să-și atragă și să rețină Adobe oamenii talentați și ce planuri are compania până la finalul anului.

Adobe a intrat în România în 2006 prin achiziția unei firme locale de software, Interakt Online, iar în 2018 a raportat venituri totale de peste 171 de milioane de lei și un profit net de 12.6 milioane de lei. Datele pentru 2019 nu sunt încă disponibile.

Am găsit mereu oamenii potriviți în România

O diferență între Adobe și alte firme de IT din România, menționează Cris, este că Adobe are ownership pe anumite arii de business, deci numărul de angajați crește proporțional cu extinderea acestora.

Deci nu e un scop în sine numărul. În general targetăm zona mai de elită și atunci numărul o să fie natural mai mic decât am putea să creștem, doar că ne selectăm noi o anumită arie din care vrem să luăm genul acela de oameni […] Scopul nu este să produci cod la kilometru, ci să înțelegi industria și cu puțini oameni să produci acel tip de capabilitate într-un produs pe care să nu o măsori prin numărul de oameni”.

Referitor la dificultățile de a recruta speciliști IT, pe care companiile de tech declară că le întâmpină în România, Cris Radu consideră că nu sunt justificate: “Cine se plânge de competiție pe piața muncii în IT, nu a vazut ce e în Silicon Valley, unde este infernal, prețurile explodează [costurile cu recrutarea], specialiștii talentați își schimbă mult mai des angajatorii și e mai greu să atragi și să-i reții în companie. Noi suntem într-o zonă foarte bună aici local”.

Citește și PARTEA A DOUA a interviului cu Cris Radu: după 4-5 ani, un inginer Adobe ajunge să câștige mai mult din stimulente decât din salariu!

Raportul de salarii dintre România și Bay Area, SUA, este încă de 1 la 3. Adică un inginer software din SUA câștigă de circa 3 ori mai mult decât unul din România, ambii având aceași experiență, pregătire și nivel de senioritate. Chiar dacă salariile IT-iștilor au crescut în România, salariile din IT în general au crescut atât de mult, iar deficitul de oameni foarte bine pregătiți este atât de mare, încât raportul se menține la acelați nivel în continuare, consideră Cris Radu.

Adobe ar lua în considerare extinderea în alte orașe, spune Cris, dacă nu ar mai găsi talent în București, “ceea ce nu a fost cazul până acum. Nu căutam sute sau mii pe an, ci ne alegem cele mai bune talente și mereu am gasit oamenii potriviți […] Nu produc facultățile, cât ar vrea firmele să angajeze. Dacă mai multor oameni le-ar plăcea matematica și fizica, ar scădea costurile cu programatorii”.

Skillurile de codare nu sunt cel mai important criteriu de selecție la Adobe România

Adobe caută în România oameni cu un background puternic în Computer Science, din acest motiv, cei mai mulți angajați sunt absolvenți ai facultăților de Matematică, Automatică, Electronică, Cibernetică.

Tot timpul ne uităm după potențial și nu neapărat după experiență. Chiar si la un senior, nu o să ne uităm niciodată că este cel mai bun în Java, Scala sau SQL, pentru că s-ar putea oricum să schimbăm acea tehnologie peste unul sau doi ani. Problema se pune dacă omul acela e self-learner sau dacă a demonstrat că a făcut tranziția între mai multe stack-uri. Dacă se declară avansat în vreuna din tehnologiile aceasta, cu siguranță putem intra mai în detaliu, măcar să validăm self-rating capabilities”, menționează Cris Radu.

Cris continuă și spune că în procesul de recrutare „este mai important ce potențial ar avea să învețe și chestii non-tehnice, de a lucra în echipe. Codul e poate al treilea cel mai important criteriu. Sunt destul de mulți oameni care trec de acest criteriu de selecție – partea tehnologică, pot coda. Următorul este cât de bine pot lucra într-o echipă. Foarte mulți sunt lone wolf sau nu au lucrat niciodată [în echipă]. Noi insistăm foarte mult pe valorile acestea de echipă. Apoi, este important cât de mult este aproape de client, să vrea să învețe ce problemă rezolvă și nu doar să se afunde în cum o rezolvă cât mai bine fară să înțeleagă. Noi nu lucrăm cu specificații venite de undeva”.

Atât timp cât livrezi rezultate, e destul de multă libertate în cum te organizezi

Modul de lucru în centrul de R&D Adobe din România este cumva atipic pentru o firmă de tech, consideră Cris: “atunci când vine cineva și zice <vrem să facem genul acesta de capabilitate> nu înseamnă că îmi dă un dosar cu specificații, ci este mai degrabă un fel de wish, iar inginerii vin și înțeleg complexitatea și nivelul de cost și timp, apoi decidem cum rezolvăm. Cam acesta este procesul într-o companie de R&D care este foarte puțin structurată”.

Adobe se laudă cu flexibilitatea pe care o au angajații în formarea echipelor și alegerea proiectelor. Oamenii se pot organiza diferit atât în interiorul centrului Adobe din București, dar și diferit în funcție de geografie, de life-cycle de dezvoltare software și a structurii echipei, a skillurilor. „Atât timp cât livrezi rezultate, e destul de multă libertate în cum te organizezi”, spune Cris Radu.

Aproape toți angajații startup-ului achiziționat de americani în 2006 lucrează încă la Adobe România

Acest lucru spune multe despre companie și este, poate, un diferențiator puternic între o companie de produs și una de outsourcing. În general, în firme de R&D, oamenii lucrează ani întregi într-o linie de business și ajung să înțeleagă foarte bine tipul de produs, industria și competiția. Adobe România se laudă cu un grad de retenție de 94%, peste media pieței de IT, care se situează în jurul valorii de 90%.

Cris Radu menționează că Adobe la nivel global are o astfel de cultură organizațională prin care își păstrează și motivează angajații pe termen lung. Una dintre modalități este încurajarea mobilității în cadrul companiei: „dacă cineva vrea să schimbe, să lucreze la altceva, noi încurajăm internal mobility. Bine, nu absurd, nu se plimbă nimeni după o lună între proiecte, dar după minim un an, te poți duce să încerci într-o altă echipă altceva. Poți să schimbi proiectul, poti să schimbi tipul jobului, între inginer și manager, între inginer și product manager, se pot întoarce dacă nu le place. E foarte multă flexibilitate în asta. Avem oameni care au fost manageri timp de 5 ani după care s-au plictisit, s-au întors să fie senior developer, acum au ajuns principal scientists, care e cel mai înalt rang pe care îl avem aici local și unul dintre cele mai înalte în Adobe la nivel global”.

Un alt aspect important este paralel tracks pentru individual contributors și manageri: un inginer poate avansa în carieră și fără să devină manager. El poate ajunge senior computer scientist II sau III, ori principal scientist, până la fellow, echivalentul poziției de Vice President pe care o deține Cris Radu. Remunerația este identică cu cea a unui manager de același rang.



Urmărește-ne și pe Google NEWS