Cristina Nițu, profa de portugheză: Cea mai mare provocare ca antreprenor este să-ți schimbi mindsetul
Cristina Nițu este absolventă de Limbi Străine în Bucureşti şi la Lisabona și a început să organizeze cursuri de limbă portugheză în urmă cu aproape 3 ani. Cristina și-a transformat pasiunea pentru limba portugheză în afacere în 2017, după ce a lucrat la Ambasada Portugaliei, la British Council și a făcut un stagiu la sediul central al Organizației Națiunilor Unite din New York.
Am discutat cu Cristina despre dragostea pentru limba portugheză, viața de antreprenor și planurile sale de viitor.
De ce cursuri de portugheză? Povestește-ne despre cum ai descoperit universul culturii lusifone și când ți-ai dat seama ca ai vrea să îl transformi într-un business?
Prima întâlnire cu limba portugheză europeană a fost în liceu, pe final de clasa a XI-a. A fost un moment surprinzător pentru mine. Recunoșteam, pe alocuri, câteva cuvinte, însă nu reușeam să îmi dau seama ce limbă se vorbea. Am făcut apoi câteva săpături și am aflat că era vorba despre portugheza europeană.
M-a surprins prin faptul că, la momentul respectiv, mi s-a părut că era mai degrabă dizarmonică față de varianta mult mai melodioasă a portughezei din Brazilia, pe care avusesem ocazia să o aud. Asta s-a întâmplat cam cu un an înainte de admiterea la facultate. Știam că voiam să urmez Facultatea de Limbi Străine, alesesem deja limba engleză ca una din specializări, dar nu știam care urma să fie a doua limbă. Acel moment din vară mi-a dat răspunsul.
Am ajuns ulterior să predau limba portugheză, lucru pe care nu îl luasem niciodată în calcul. Ideea de a preda era exclusă din start ca variantă profesională. Însă am primit invitația de a ține un curs. Am acceptat, în ideea că trebuie să experimentezi și să îți dai seama unde e locul tău.
CITEȘTE ȘI MIT a numit două românce printre cei mai inovatori 35 de tineri din lume
La primul curs pe care l-am predat vreodată am avut în sală 44 de participanți. A fost o experiență în care m-am simțit în largul meu, ceea ce mi-a dat de gândit și m-a determinat să explorez domeniul mai departe. Nu m-am gândit niciodată că voi începe un business. Mi-am dorit să predau într-un cadru în care să am libertate totală și în care oamenii au parte de o experiență completă de învățare, în care tot procesul de înscriere să se desfășoare lin și în care să simtă că cineva vine în întâmpinarea lor.
Care este cea mai mare provocare pentru un tânar antreprenor în România?
Nu am un răspuns general aici, pot spune ce e dificil pentru mine: mai exact, schimbarea modului de a gândi. E un mediu foarte dinamic, în care procesul de învățare e accelerat, ceea ce poate nu e neapărat confortabil totdeauna, însă fără disconfort nu se poate vorbi de învățare. Cred că gestionarea eficientă a timpului, în care să îți rezervi câteva momente de respiro e mai greu de echilibrat, fără a avea un sentiment de vinovăție. Aș mai putea adăuga setarea unor obiective realiste și nu entuziaste, dar asta cred că vine pe de-o parte, cu experiența și, pe de altă parte, cu datele pe care le culegi în timp.
Care este modelul tău de antreprenor de succes?
Sunt mulți antreprenori pe care îi admir pentru tenacitate, disciplină și viziune. Cel mai mult îi admir pe cei care nu urmăresc cu precădere profitul, ci se implică mai departe de zona lor de acțiune și creează programe menite să aducă transformări în societate, cum este proiectul SuperTeach, spre exemplu.
Prin ce se diferențiază metoda Fala de alte metode de predare a limbii portugheze?
Metoda noastră ia în calcul atât factorii care influențează învățarea, cât și aspectele care vizează direct însușirea unei limbi străine. Prin urmare, dezvoltăm toate competențele (scris, citit, ascultat, vorbit) prin activități care necesită un grad de concentrare mare, care alternează cu activități ludice, menite să ridice nivelul de energie, să reducă nivelul de anxietate și să încurajeze lucrul în echipă.
Ținem cont de nevoile cursanților noștri și de feedback-ul lor cu privire la modul în care se defășoară orele. În plus, îi introducem în universul limbii portugheze, care numără 9 țări în care este limbă oficială. De aici și diversitatea temelor și o deschidere mai mare față de „celălalt”. Ca mai tot ce facem, metoda Fala Português!, este foate personalizată. Punem cursanții pe primul loc și plecăm urechea la tot ceea ce ne comunică, atât verbal, cât și non-verbal. Toate materialele de curs sunt făcute de noi, ceea ce presupune multă muncă de culise.
Care este vârsta medie a cursanților?
Diversitatea este un punct forte al cursanților noștri. Avem atât cursanți de 20, de 30, de 40 de ani, cât și de 50 și chiar de 60 de ani, iar în fiecare grupă ajung să fie reprezentate toate categoriile vârstă.
Sunt oameni extrem de interesanți, cărora le place să învețe și, mai ales, să călătorească. Sunt vorbitori de cel puțin încă o limbă străină și sunt oameni pentru care învățarea pe tot parcursul vieții reprezintă un mod de a fi.
De ce aleg cursanții să sudieze portugheza?
Motivele sunt diverse. Sunt persoane, dar foarte puține la număr, care se gândesc să plece din țară. Sunt persoane care lucrează cu portughezi și vor să comunice mai bine cu ei. Majoritatea însă alege să studieze limba portugheză pentru sine. Nu de puține ori ei înșiși spun că toate lumea întreabă de ce au ales să învețe portugheza, urmat desigur de eternul „la ce îți trebuie”, iar răspunsul lor este că „nu le trebuie”, ci că fac asta pentru ei.
Este limba portugheză o soluție pentru cei care vor să avanseze în business? Aveți cursanți care vin cu acest scop?
O limbă străină, indiferent care, este un mare avantaj pe piața muncii. Învățarea unei limbi străine aduce beneficii nenumărate și competențe care sunt, pe deasupra, și transferabile. Flexibilitatea în gândire, antrenarea memoriei, controlarea și direcționarea atenției sunt doar câteva dintre competențele pe care le dezvolți odată cu învățarea unei limbi străine.
În plus, o limbă străină, dacă este predată dintr-o perspectivă interculturală, în care ajungi să îl vezi pe celălalt și îi înțelegi moștenirea culturală se traduce printr-un nivel mult mai ridicat de toleranță și o capacitate de negociere a sensului mult mai mare.
Cât de flexibile sunt cursurile, având în vedere că se adresează adulților cu program de corporație? Se adaptează ele programului? Există posibilitatea studierii în alte locații?
Cursurile de grup au un program prestabilit astfel încât să fie avantajos pentru cei care vin de la serviciu la curs. Ele se desfășoară de luni până joi în intervalul 18 :30 – 20 :30. Pentru cei care vor, însă, un program personalizat există, desigur, această variantă prin care noi ne putem deplasa la sediul solicitantului într-un interval agreat de comun acord.
Poate fi un incentive pentru companii? De a asigura angajaților o dezvoltare continuă, de exemplu? Ați avut astfel de solicitări?
Cu siguranță, mai ales luând în calcul faptul că în momentul de față angajații își cunosc mult mai bine drepturile și au devenit mult mai atenți la beneficiile pe care le oferă compania în cadrul căreia lucrează sau urmează să lucreze.
O companie care oferă cursuri de dezvoltare continuă pentru angajații săi este o companie sănătoasă, care a înțeles că inovația și performanța nu se pot concretiza fără învățare continuă. Până în prezent încă nu am avut parte de astfel de solicitări, însă intenția noastră este să mergem noi în întâmpinarea companiilor și nu să așteptăm să vină cineva să ne bată la ușă.
Câte module de curs există? Pe ce durate de timp se întind și cât costă?
În prezent avem patru module de curs, pentru nivel începător și intermediar, însă ele se modifică și în funcție de dorinților participanților. Fiecare modul de curs însumează 40 de ore. Întâlnirile au loc de două ori pe săptămână și fiecare durează 2 ore. Modulul de începători costă 1200 de lei, iar cei care optează să se reînscrie beneficiază de o reducere, prețul final ajungând să fie de 1050 de lei.
Ce abilități lingvistice se dobândesc după fiecare modul?
În funcție de modulul pentru care s-a optat, abilitățile lingvistice vor varia. Un începător, spre exemplu, la final de modul A1 va ști să se prezinte, să vorbească despre programul zilnic, să se orienteze, să facă o comandă la restaurant, să facă o rezervare la hotel, să facă mici descrieri, să vorbească despre activități încheiate și, nu în ultimul rând, să descrie simplu simptomele pe care le are în cazul unei probleme de sănătate.
La un nivel intermediar, la final de curs voi putea să fac diferența între o ipoteză și o certitudine, voi ști să exprim succesiunea momentelor la trecut și voi avea cunoștințe variate despre universul lusofon. Includ aici informații despre literatură, cinematografie, muzică, destinații frecvente, street art, gastronomie etc.
Ce procent de cursanți revine pentru un nou modul?
Anul trecut, din 87 de cursanți 61 au revenit. Este o mare satisfacție că mulți dintre cursanți noștri revin la cursuri. Și chiar și din cei care nu reușesc să țină pasul, pentru că să nu uităm, nu este ușor ca după un job solicitant să vii de două săptămână timp de două luni și jumătate la un curs în care deși ne și relaxăm, se și lucrează intens, cu mulți dintre ei ținem legătura și ne bucurăm când ne revedem la evenimentele pe care le organizăm.
Ce planuri (de business) aveți pentru 2020?
Avem în plan organizarea a 3 perioade de cursuri, cărora li se va adăuga un modul online, pentru cei care care nu sunt din București sau pentru cei care preferă un ritm de studiu diferit. Avem în plan să abordăm zona B2B, dat fiind faptul că până acum am acționat mai degrabă în zona B2C. Nu în ultimul rând vrem, desigur, să continuăm linia de creștere a cifrei de afaceri și să extindem echipa.
Urmărește-ne și pe Google NEWS