Cum folosesc companiile Inteligența Artificială pentru a-și spiona angajații
Indiferent dacă lucrezi într-o multinațională, startup sau companie românească, sigur ai folosit măcar o dată o aplicație de colaborare precum Teams, Slack sau Zoom. Sunt unelte pentru a ne face mai productivi la muncă, dar și un loc în care mai glumim cu colegii, discutăm despre companie sau despre vreun șef. Ultima parte îngrijorează companiile, atât de mult, încât apelează la roboți cu Inteligență Artificială pentru a scana mesajele angajaților.
O astfel de aplicație, numită Aware, este folosită de companii precum Nestle, Walmart, Delta Air Lines și Starbucks pentru a evalua sentimentul angajaților, a detecta comportamente de hărțuire sau discriminare și pentru a identifica orice schimbare de informații confidențiale. Aware utilizează IA, antrenată pe baza interacțiunilor anterioare ale angajaților, pentru a analiza mesajele și pentru a determina modul în care diferite grupuri de angajați percep compania sau deciziile acesteia, dacă există fenomene de hărțuire sau discriminare, dacă angajații împărtășesc informații confidențiale sau trimit mesaje, fotografii sau videoclipuri nepotrivite, precum și cât de des comunică echipele între ele.
În teorie, aplicația ajută angajatorii să rămână la curent cu impresiile angajaților și cu riscurile potențiale asociate unei atitudini generale negative: scăderea productivității, demisii în masă, discreditări a reputației, riscuri legale, scăderea satisfacției clienților etc. Cu toate acestea, mai multe organizații și experți în drepturile angajaților exprimă îngrijorare cu privire la potențialul de încălcare a intimității și de monitorizare excesivă.
Cu toate asigurările că datele sunt anonimizate și că deciziile finale sunt luate de oameni, angajații sunt sfătuiți să fie atenți la conținutul pe care îl transmit colegilor lor online, deoarece există preocupări cu privire la capacitatea lor de a se apăra împotriva potențialelor interpretări greșite sau sancțiuni.
CEO-ul Aware, Jeff Schumann, a declarat că toate informațiile pertinente și luarea deciziilor rămân în cele din urmă în mâinile oamenilor, dar a atras atenția că angajații ar trebui să fie vigilenți în ceea ce privește conținutul pe care îl transmit colegilor lor de la distanță. Un fapt interesant este că firma anterioară a lui Schumann se numea BigBrotherLite.com, iar Aware a fost denumit anterior Feedcop, apoi Wiretap, ambele nume sugestive pentru preocupările legate de supravegherea excesivă și de confidențialitate.
Urmărește-ne și pe Google NEWS