Cum poate ajuta blockchain băncile să câștige războiul cu fintech-urile

Blockchain, adesea asociată cu criptomonedele, este una dintre cele mai controversate tehnologii din ultimii ani. Învăluit în mister, nimeni nu știe exact cum și în ce formă blockchain își va manifesta potențialul. Totuși, în ciuda acestor incertitudini, există destul de mult interes și optimism, care alimentează eforturi din partea multor entități pentru a transforma acest potențial în realitate.

Serviciile financiare, băncile în special, sunt direct interesate de blockchain și multe instituții financiare investesc sume impresionante în cercetarea și dezvoltarea acestei tehnologii. Potrivit firmei de consultanță IDC, bugetul dedicat blockchain la nivel global va crește de la 2.9 miliarde de dolari în 2019 la 12.4 miliarde de dolari în 2022. În prezent, din cei 2.9 miliarde, industriile serviciilor financiare și de asigurări cheltuie circa 1.1 miliarde de dolari.

La nivel global, multe bănci și instituții financiare testează diverse inițiative bazate pe blockchain. De exemplu, Santander Bank a lansat un serviciu internațional de transfer de bani, care are în spate tehnologia blockchain. Serviciul One Pay FX a fost implementat în Spania, UK, Brazilia și Polonia. ABN Amro a înregistrat o premieră în domeniu, fiind prima instituție care a finalizat o tranzacție financiară instant, fără a fi nevoie de documente pe suport de hârtie, a unui container intermodal de marfă. Acesta s-a livrat door-to-door, dintr-o fabrică din Seul, Coreea de Sud, în Rotterdam, Olanda, containerul fiind monitorizat pe întregul parcurs. Platforma, denumită sugestiv DELIVER, a fost dezvoltată folosind tehnologia blockhain.   

După entuziasmul inițial, care sugera că blockchain poate fi folosit peste tot și pentru orice, acum este evident că există doar câteva zone în care blockchainul poate fi implementat pentru a fi relevant în business. Sunt domenii complexe, care implică multe documente fizice și unde mai multe entități trebuie să acceseze aceeași informație.

Pentru bănci și serviciile financiare în general, cele mai promițătore domenii pentru blockchain sunt îmbunătățirea proceselor și reglementare & conformitate.

Îmbunătățirea proceselor

Avantajul blockchain în sectorul financiar este că poate înlătura numeroase ineficiențe. De exemplu:

În zona comercială, unde procesele financiare durează de obicei săptămâni sau luni și implică mai multe documente și mai multe entități, blockchain poate eficientiza întregul proces, îl poate face în timp real și digital, și poate elimina mulți intermediari. De asemenea, blockchain ajută la combaterea fraudei, părțile implicate putând oricând afla locația, nivelul de calitate și starea mărfurilor.

CITEȘTE ȘI Ce este deepfake, fenomenul pentru care poți face până la 5 ani de închisoare în România!

În ceea ce privește valorile mobiliare, blockchain poate fi utilizat ca infrastructură de tranzacționare de bază sau ca un sistem alternativ de tranzacționare în timp real pentru acțiuni. Blockchain este, de asemenea, util în monitorizarea practicilor ascunse, precum scurgerea de informații și falsificările.

În sistemele de decontare interbancare și pentru plățile internaționale, blokchain poate face ca aceste procese să se întâmple aproape în timp real și să fie mai sigure.

Reglementare & conformitate

Băncile sunt obligate să colecteze cantități uriașe de date pentru a-și „cunoaște clientul” (KYC – Know Your Customer) și alte procese pentru a respecta reglementările guvernamentale (compliance), cum ar fi regulile anti-spălare de bani (AML) sau Regulamentul General pentru Protecția Datelor (GDPR). Colectarea și partajarea datelor pot fi automatizate și se pot elimina redundanțele cu ajutorul blockchain. Datele stocate pe un blockchain sunt mai sigure și pot fi verificate mai ușor decât în sistemele actuale. Acest lucru poate face procesele de compliance și customer onboarding să fie mai rapide și mai conforme.

De multe ori, clienții trebuie să transmită aceleași informații către bănci diferite sau departamente diferite ale aceleiași bănci. Prin introducerea datelor despre clienți pe un blockchain, băncile pot accesa direct informațiile cu încrederea că acestea sunt valabile și au acordul corespunzător al clientului.

În cazul auditurilor financiare și a altor cerințe, autoritățile de reglementare pot colecta și reconcilia informațiile solicitate direct din blockchain.