Doru Mircea, Doctrina.biz: 70% dintre farmaciştii din România sunt pe platforma noastră

Doctrina.biz este prima platformă de marketing digital dedicată industriei farma și de sănătate. Platforma facilitează interacțiunea directă cu profesioniștii din această industrie, farmaciști, asistenți de farmacie și medici, prin intermediul conținutului video. Este prima soluție de marketing B2B, pentru digitalizarea comunicării în aceasta industrie.

Doctrina.biz este prezentă în Slovenia (țara de origine), Croația, România, Polonia, Rusia, Marea Britanie și Turcia. În România, Doctrina este dezvoltată ca franciză.

Câți membrii sunt în prezent pe platformă?

Platforma Doctrina.biz permite medicilor și farmaciștilor acces direct la informații despre patologii și produse farmaceutice, prin intermediul conținutului video. Acoperim, după primii ani de funcționare, 70% dintre farmaciștii și asistenții de farmacie din România. Anul trecut am triplat și numărul medicilor înscriși în platformă.

De asemenea, am diversificat serviciile către producție, consultanță și alte unelte de digital marketing, astfel încât prezentările disponibile în platformă să fie cât mai performante și mai interesante pentru audiență, specialiștii din industria sănătății.

Practic, producătorii de medicamente realizează, alături de noi de cele mai multe ori, video-uri de prezentare sau cu un conținut educativ pentru farmaciști și medici, care este apoi transmis în platformă și urmărit de acest public specializat.

Horațiu Didea, Workspace Studio: pe termen mediu, piața de soluții pentru amenajarea birourilor va crește cu 10% pe an

Care este modelul de business?

Modelul de business este simplu și foarte orientat către rezultat. Concret, compania farmaceutică plătește doar acele vizionări complete. La finalul fiecărei prezentări se aplică un scurt chestionar celor care au urmărit prezentarea, pentru a ne asigura că a fost înțeles conținutul și urmărit cu atenție.

Un procent foarte mic din business este generat momentan de consultanță și suport în realizarea prezentărilor video, însă reprezintă sub 10% din total.

Ce cifra de afaceri ati avut anul trecut? Ce estimari aveti pentru acest an?

În 2018 am înregistrat o cifră de afaceri de 220.000 euro, ceea ce a plasat România pe locul 2 ca venituri în rândul țărilor europene în care activează Doctrina, pe primul loc fiind țara de origine, Slovenia.

Numărul de proiecte dezvoltate de Doctrina în România anul trecut a crescut cu 10% față de 2017, pe fondul diversificării serviciilor digitale și consolidării audienței. Pentru acest an, estimăm creștere și depășirea pragului de 300.000 euro.

Cât de deschiși sunt medicii și farmaciștii să se înscrie pe Doctrina? Cât costă?

Înscrierea medicilor și farmaciștilor este gratuită. Ei se înscriu și au acces la conținutul din platformă, fiind pentru ei o formă de informare, educare și specializare constantă.

În prezent, sunt peste 8.000 de farmaciști și respectiv 7.000 de asistenți de farmacie înregistrați ca utilizatori pe Doctrina. Anul trecut, 44% dintre farmaciștii înregistrați și 50% dintre asistenții de farmacie au urmărit complet cel puțin o prezentare de produs sau brand farmaceutic prin platforma Doctrina.

În 2018, prezentările din platforma Doctrina.biz au fost urmărite în medie de 4500 farmaciști, asistenți de farmacie și medici.

Dar companiile farma? Cât de deschise sunt către digitalizare?

Demersul este unul relativ nou pentru piață. În România, Doctrina este singura platformă de interacțiune directă și bidirecțională cu specialiștii din domeniu, iar la nivel european mai sunt doar 1-2 proiecte similare.

Platformele de digital marketing eficientizează resursele alocate de către producătorii de medicamente, însă industria farma din România alocă în continuare majoritatea resurselor către canalele tradiționale de comunicare. TV-ul, radio-ul și evenimentele tip simpozion, conferință sau congres rămân dominante, probabil consumă peste 90% din bugetele de marketing.


Creșterea digitalului pe acest segment de clienți este astfel într-un ritm destul de lent comparativ cu alte țări europene, deși interesul din partea profesioniștilor din sănătate pentru conținut este cel mai ridicat din regiune. Este un paradox –farmaciștii vor să se informeze online, printr-o platformă specializată a celor din industrie, însă producătorii și companiile farma nu sunt încă la fel de pregătiți să iasă din zona de confort și să renunțe la vechile tactici, chiar dacă acelea nu sunt la fel de eficiente și nici măcar măsurabile, cum este digitalul.