Ecommerce în România: de la creșteri spectaculoase la stagnări

Print Friendly, PDF & Email

Conform unui raport recent, procentul de creștere a vânzărilor online în 2023, în cadrul magazinelor online înregistrate în platforma MerchantPRO a fost de doar 3% comparativ cu 2022, sub rata inflației. De asemenea, și creșterea numărului comenzilor în 2023 rămâne moderată, + 5.5%. Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional de peste 5.000 magazine online.

Din datele analizate de MerchantPro, rezultă că cel mai dinamic segment de piață a fost nișa articolelor pentru copii, unde numărul comenzilor plasate a crescut cu peste 20%. Pentru prima dată în ultimii 3 ani, segmentul Fashion înregistrează contracție, cu o scădere de -10% ca număr de tranzacții.

Pe fondul inflației și reducerii puterii de cumpărare, valoarea medie a comenzii înregistrate de magazinele din platforma MerchantPro s-a situat în 2023 în jurul valorii de 54 de euro, cu 2,5% mai mică față de 2022, când nivelul mediu înregistrat a fost 55,5 eur.

„Dacă ne uităm la bugetul alocat achizițiilor online, acesta a crescut constant, în 2023 dublându-și practic valoarea față de 2018. La nivelul pieței, vorbim de aproximativ 584 euro cheltuieli medii/cumpărător în 2023. Totuși, inflația crescută a afectat și puterea de cumpărare, determinând o schimbare a comportamentului de achiziție. Acest lucru a dus la o cerere mai mare pentru produse la prețuri accesibile, promoții și opțiuni de plată flexibile, cum ar fi plățile în rate. Buy  Now Pay Later începe să câștige teren serios în România ca o opțiune emergentă de plată”, a precizat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.

Deși în trimestrul 1 al 2023 creșterea numărului de tranzacții a fost de +27%, în trimestrul al doilea ritmul a încetinit la 5,8%, urmat de două trimestre consecutive cu scăderi față de perioadele echivalente din 2022. Trimestrul 3 a înregistrat o scădere de -1%, iar în trimestrul 4, care era tradițional cel mai bun trimestru din an, scăderea numărului de comenzi a fost de -3.8%. Zilele cu reduceri și oferte speciale din săptămâna Black Friday au înregistrat o creștere de +10%, însă dinamica din perioada reducerilor nu a putut susține o creștere la nivel de trimestru. 

eCommerce în România, de la sprint la jogging spre o maturizare așteptată

Într-un articol de opinie lansat în primăvara anului trecut, Cătălin Bordei, Managing Partner Innobyte, concluziona că piața locală de ecommerce se află în prezent într-o fază de consolidare și maturizare, care implică o creștere moderată, dar stabilă.

În 2022, sectorul ecommerce din România ajungea la o valoare de 6.3 miliarde de euro, un avans fragil față de anul precedent – 6.2 mld euro (sursă Gpec). O creștere minoră față de procentele înregistrate în ultimii ani post-restricții Covid19: +10% creștere în 2021 vs 2020, respectiv +30% în 2020 comparativ cu 2019.  

Chiar dacă nu există încă cifre consolidate pentru anul 2023, în octombrie anul trecut, președintele ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), Cristian Movilă, vorbea despre o creștere de până la 10% a comerțului online în România, față de 2022, până la o valoare de 7 miliarde de euro.

Ne așteptăm la o creștere a industriei între 5 și 10% pe tot acest an, până la o sumă de șapte miliarde de euro. Dacă adăugăm și serviciile, probabil ne ducem spre zece miliarde de euro. E un an de consolidare, aș putea spune. Ne continuăm cumva accelerarea sau ne continuăm parcursul într-o poziției de consolidare, urmând trendurile din vest”, declara la acea vreme Cristi Movilă pentru Wall-Street.ro.

Comerțul electronic crește lent în toată Europa

La nivel european, piața de ecommerce este estimată să ajungă la 1.5 trilioane de dolari până în 2027, ceea ce înseamnă o creștere anuală de cca 9%, conform unui raport GlobalData. De asemenea, ritmul de creștere al sectorului ecommerce european este ușor în urmă comparativ cu rata de creștere globală, pe care GlobalData o estimează la 9,5%.

Firma de de consultanță și analiză de date mai prezice că, la nivel global, cheltuielile pentru comerțul electronic vor ajunge la 9,3 trilioane de dolari în 2027, comparativ cu 5,9 trilioane de dolari în 2022. Aceasta reprezintă o creștere totală de puțin sub 60% în cinci ani.

 



Urmărește-ne și pe Google NEWS