EXCLUSIV Dan Paraschiv, SoftServe: Succesul pentru noi este să avem un centru de dezvoltare cu 800-1000 de colegi în România. Acesta este mandatul, aici trebuie să ajungem cât mai repede
SoftServe, compania de outsourcing IT fondată în urmă cu 30 de ani în Ucraina, prezentă pe piața locală din mai 2022, a inaugurat luna aceasta primul sediu din țară, în București, și estimează că va încheia 2023 cu 150 de angajați România. Înainte de a deschide biroul din Charles de Gaulle Plaza, SoftServe oferea angajaților din București posibilitatea de a lucra dintr-un spațiu co-working.
“Când am intrat în România – în mai 2022 – eram 2 angajați, eu și un recruiter. Anul acesta, vom încheia cu aproape 150 de colegi, de 3 ori mai mulți față de începutul lui 2023, și continuăm să creștem. Urmărim să ajungem la 250 de oameni până la finalul anului viitor,” a punctat Dan Paraschiv, Country Manager SoftServe România.
La nivel global, SoftServe are cca 12.000 de angajați care lucrează la peste 900 de proiecte active pentru clienți din America de Nord, UE și Asia. Printre aceștia se numără IBM, Cisco, Panasonic, Cloudera, Henry Schein, Spillman Technologies.
Cum vede succesul pe plan local Dan Paraschiv, cel care conduce operațiunile din România ale SoftServe
Am avut ocazia recent de a discuta cu primul angajat al SoftServe în România, Dan Paraschiv, cel care a fost ales să conducă operațiunile locale ale companiei. Acesta spune că a avut o discuție la sfârșitul anului 2021 cu șeful pe regiune al SoftServe, care i-a spus atunci că pentru primul an ar trebui să angajeze 100-200 de specialiști. Ulterior, din cauza războiului dintre Rusia și Ucraina, Paraschiv menționează că “lucrurile au trebuit revizuite și am făcut un plan pe termen mediu și lung. Pentru noi, succesul este să avem un centru de dezvoltare cu aproape 800-1000 de colegi. Bineînțeles, distribuiți în România și axați pe aceste servicii și tehnologii pe care le avem în oferta curentă. Deci acesta ar fi succesul pentru noi. Acesta este mandatul. Aici trebuie să ajungem cât mai repede“.
Compania a trecut și prin criza declanșată de anexarea regiunii Crimea de către Rusia în 2014, atunci când a decis să accelereze planurile de extindere internațională. La acel moment, SoftServe a ales să deschidă birouri în Bulgaria și Polonia, iar Dan Paraschiv spune că România nu era atunci o opțiune, unul dintre motive fiind “că Bulgaria era mai apropiată cultural de Ucraina“.
După 18 luni de activitate în România, Paraschiv spune că feedbackul clienților SoftServe referitor la calitatea proiectelor în care sunt implicați IT-iștii români este bun: “ce este livrat din România este la calitatea așteptată de client. Colaborarea, integrarea, merg bine. Și am vrea să extindem aceste proiecte, să extindem această prezență în zona serviciilor financiare, în zona manufacturing și în retail. Pare că ne pricepem la asta. Apoi, în zona tehnologiilor big data, dev ops, data analytics și inteligență artificială“.
Noii absolvenți sunt ambițioși, competitivi și vor să joace cu the big guys
Managerul SoftServe România apreciază interesul absolvenților și al studenților pentru noile tehnologii și spune că a fost plăcut surprins să vadă că aceștia au dezvoltat deja unele proiecte tech chiar de pe băncile facultății, utilizând tehnologii relativ noi sau chiar foarte noi. Cca 1 din 5 specialiști recrutați de SoftServe este junior sau tânăr absolvent.
Dan Paraschiv consideră că meritul pentru interesul crescut al tinerilor români pentru tehnologie avansată este un mix între mediul academic local și noii “campioni ai tehnologiei” precum Elon Musk, Mark Zuckerberg sau Sam Altman, care, prin produsele și companiile pe care le-au dezvoltat, stârnesc curiozitatea tinerilor din prezent.
“Am observat foarte multe programe și cursuri care se actualizează, țin pasul: realitatea augmentată, inteligență artificială, cybersecurity, apar foarte des în programele universităților. Există și de partea lor [n.r. a universităților] eforturi de a ține pasul. Probabil au aceste dificultăți în a balansa resursele și capacitățile, dar în mare se vede acest efort de a avansa, de a ține pasul. Absolvenții, juniorii sunt conștienți că există această lume globală a tehnologiei, că nu ține cont de ce a făcut doar el la școală sau ce este în manual, că trebuie să crească această orientare și conștientizare. Și este ambiția lor de a fi competitivi și de a juca cu the big guys“, a menționat Dan Paraschiv.
Proiectele globale și accesul la cele mai noi tehnologii sunt avantajele SoftServe ca angajator
Chiar dacă activează într-o piață a muncii foarte competitivă, Dan Paraschiv crede că avantajele pe care le are SoftServe în a atrage specialiști în echipă sunt prezența și proiectele globale, dar și accesul angajaților la cele mai noi tehnologii.
“Avem proiecte cu clienți din diverse industrii și grade de maturitate: clienți foarte mari, dar și startup-uri sau companii de nivel mediu. Apoi varietatea de industrie, acoperim cel puțin 10 industrii și aceste proiecte din industriile respective sunt din mai multe zone. Deci această varietate geografică, de industrii și dimensiunea proiectelor oferă posibilitatea de a începe într-un punct, de a-ți plănui o carieră, de a îți urma un plan, o ambiție profesională. Faptul că îți dorești o anumită tehnologie sau că îți dorești un anumit tip de colaborare se poate întâmpla pentru că există această varietate“, completează Dan Paraschiv.
Șeful SoftServe România spune că printre cele mai ușor de găsit specializări sunt cele din zona de application engineering, care este foarte bine reprezentată la noi în țară. Tehnologiile la care compania găsește ușor candidați pe toate nivelurile de expertiză sunt JavaScript, .NET, Python.
Partea grea vine când trebuie să găsească un specialist cu expertiză într-un domeniu foarte specific: “de exemplu, căutăm acum un inginer data science cu experiență ideal în zona extragerii de petrol, cărbune și risc seismic. Avem un client care are exploatări petroliere, care sunt puse în dificultate de anumite condiții geologice și se lucrează la un model matematic cu aceste unelte de data science, care să limiteze impactul asupra extragerii“, spune Paraschiv.
În contextul angajaților și al beneficiilor oferite, întrebat ce impact a avut decizia Guvernului de a elimina scutirea de impozit pe venit pentru suma ce depășește 10.000 de lei pentru IT-iști, Paraschiv consideră că este o surpriză neplăcută în ceea ce privește comunicarea, transparența și punerea în practică. “Nu ne așteptăm ca totul să fie smooth sau să fie la fel peste tot. Dar, din păcate, această schimbare fiscală cred că avea o altă reputație dacă era plănuită altfel”, spune Dan Paraschiv. Acesta și-ar fi dorit să existe o discuție mai largă despre revizuirea fiscală care să cuprindă și planuri despre încurajarea industriei IT, a dezvoltării de talente, a educației în tehnologie.
În același timp, Paraschiv declară că este un hop ce trebuie gestionat și că nu afectează planurile SoftServe de dezvoltare în România. Managementul companiei a discutat cu angajații despre aceste schimbări și despre cum va aborda SoftServe impactul ce va fi resimțit de aceștia: “noi am avut această discuție cu toți angajații în care, pe de o parte, am explicat ce înseamnă aceste modificări fiscale. Din păcate, lucrurile nu sunt foarte clare, nici măcar acum. Ce se întâmplă, cum se aplică etc. Promisiunea noastră a fost că în cadrul proceselor pe care le avem, de evaluare a performanței, de revizuire salarială, acolo vom ține cont de această schimbare de taxare și acolo vom avea această discuție. Dar nu în afara proceselor, ci respectând aceste procese și respectând acest calendar”.
Urmărește-ne și pe Google NEWS