Florian Mateiță, Obor21: Ne așteptăm la vânzări cu 30% mai mari în a doua parte a anului

Obor21, unul dintre “copiii pandemiei” – business demarat la debutul crizei pandemice, este prima cooperativă țărănească digitală din România, care oferă acces la produse naturale, neprocesate, pe baza unui concept nou pe piața noastră – meatbooking – rezervare înainte de sacrificare. Am scris deseori despre Obor21 pentru că am fost atras de curajul fondatorilor – soții Florian și Iunia Mateiță – și modul lor de a gândi un business clasic pentru era digitală, atenția la detalii și pasiunea pe care o transmit. 

Florian Mateiță - Cofondator Obor21
Florian Mateiță, Co-fondator Obor21

La sfârșitul sezonului estival, am stat de vorbă cu Florian Mateiță despre cum a descurs această perioadă pentru Obor21 și ce planuri au pentru următoarea perioadă a anului.

Cum influențează perioada verii comenzile? Ce diferențe/asemănări vedeți față de anul trecut? 

Se menține aceeași sezonalitate ca și anul trecut, în sensul că vânzările pe perioada verii scad în medie între 5-10% vs o perioadă normală. Consider că există un pattern: se mențin în medie aceleași procente din total vânzări pentru lunile iunie-iulie-august raportate la totalul vânzărilor, scăderea fiind liniară din iunie până în august, iar luna august fiind luna cu cea mai scăzută vânzare. Această perioadă este influențată de un cumul de factori care sunt în contradicție cu gătitul în casă: concediile petrecute în afara orașului, canicula, postul, iar pentru o bună parte dintre cei care totuși lucrează – exodul de weekend către mare și munte. 

Cum a evoluat prezența Obor21.ro în offline – băcănii și magazine specializate? Care este valoarea medie a comenzilor făcute astfel? Când plănuiți să vă extindeți și către alte astfel de puncte fixe pentru comandă? 

Coșul mediu este de 280 lei (fară luna aprilie – Paște), iar cu Paștele, coșul mediu ajunge la 365 lei în 2021. Extinderea la nivel național depinde în cea mai mare măsură de operatorii logistici, huburi frigorifice zonale & noduri logistice, dar mai ales curieri pe zona de frig. Există un deficit de firme de curierat care să oferă acoperire națională pe zona de frig, cu servicii integrate.

Cum au evoluat comenzile pe noua arie de livrare? Există comenzi pe litoral? 

Destul de timid, cu o ușoară creștere în zona clienților persoane fizice. Având în vedere că este prima vară după pandemie, acest fapt a influențat achizițiile clienților online prin faptul că a crescut foarte, foarte mult apetitul de călătorii, de a lua masa în oraș, de a petrece timp în afara gospodăriei. În general, consumul de carne are o scădere accentuată vara pe fondul concediilor, a adoptării unui meniu bogat în legume fructe, pește &fructe de mare, mai puțin pe carne, ținând cont că se suprapune și cu postul Sf Mării. Comenzile s-au concentrat în oraș, în Constanta și mai puțin în zona extinsă a litoralului. 

Ce estimări aveți pentru această a doua parte a anului? Cum credeți că vor evolua vânzările? Aveți alte planuri de extindere/investiții? 

Estimările noastre sunt că în a 2a parte a anului vânzările vor creste în medie cu 20%-30% vs perioada precedentă (cu mențiunea că evoluția vă fi impactată probabil destul de mult de valul 4 al pandemiei). Vânzările vor fi pe un trend ascendent, în sensul că, începând cu luna septembrie, evoluția în vânzările de carne și preparate din carne este în creștere, luna cea mai bună fiind Decembrie (Crăciunul și sărbătorile de iarnă). Vor continua extinderile în noi orașe pe măsură ce pot fi găsiți operatorii logistici care să asigure respectarea conceptului de livrare în 72 de ore de la sacrificare.

Care este cel mai eficient canal de vânzare pentru Obor21? (Offline, social media, marketing conversions, organic search, direct sales, newsletter etc) . 

Cele mai eficiente canale de vânzare din punct de vedere al traficului este cel direct urmat de Organic Search, AdWords și Social. Primele două (Direct & Organic Search ) generează peste 60% din trafic. 

Din punct de vedere al conversiei, Direct & Organic Search se păstrează tot procentul de 60-65% urmat de Newsletter și Social Media.



Urmărește-ne și pe Google NEWS