Cât de mare a fost impactul Covid-19 în businessul cu flori și care sunt perspectivele de revenire. O discuție cu trei antreprenori români

Cu o valoare estimată de 35 de milioane de euro în 2019, industria floristică din România a fost pusă pe butuci de efectele pandemiei de Covid-19. Era cumva de așteptat după ce 1 milion de români au rămas fără loc de muncă, iar ultimul lucru pe care ar fi cheltuit banii ar fi fost un buchet de flori.

Dar nu doar acest aspect a lovit industria de flori, ci și anularea evenimentelor. Private sau corporate, evenimentele sunt o verticală de business extrem de importantă pentru orice florist. Am stat de vorbă cu trei antreprenori din industria floristică despre cum și cât de afectate au fost afacerile cu flori de efectele pandemiei de Covid-19 și când estimează că lucrurile vor reveni la normal.

Mergi direct la discuția cu Marius Dosinescu – CEO Floridelux.ro, Paul Marinescu – Fondator Dichis Events, Adrian Ciucur – CEO Grup Floria.

Brandul de cosmetice Techir investește 80.000 euro în fabricarea de dezinfectanți pe bază de alcool

Marius Dosinescu, CEO Floridelux.ro: “Am preferat să renunțăm la o parte din profit, decât să renunțăm la oameni și la clienți”

Dosinescu spune că a învățat o lecție valoroasă din criza economică care a afectat România în 2008 și anume că dependența de un anumit segment, B2B sau B2C poate fi un dezavantaj în economia businessului: “Încă de atunci, noi am făcut trecerea către segmentul B2C în principal, astfel încât criza de acum ne-a afectat mai puțin decât pe ceilalți”.

Floridelux a abordat o strategie bazată pe reduceri puternice și promoții în mediul online. Din acest motiv, chiar dacă în prezent vânzările sunt la un nivel ridicat, creșterea nu este resimțită și în profitabilitate, menționează Dosinescu.

Antreprenorul consideră că pe segmentul B2B industria floristică va avea o revenire treptată până în septembrie anul acesta, urmată de scăderi până în lunile martie și aprilie 2021, iar din luna mai a anului viitor, cel mai probabil vom intra în normalitatea dinaintea pandemiei de Covid-19.

“În principal, piața se va adapta și businessurile se vor transforma sau vor pivota către alte segmente care funcționează. Sunt de părere că online-ul va crește foarte mult în segmentul B2C, indiferent de modul în care va evolua criza”

Specialiștii Softlead oferă GRATUIT servicii de audit pentru firmele care vor să se digitalizeze

În ceea ce privește segmentul evenimentelor private, Dosinescu nu consideră că acesta își va reveni foarte curând, cel puțin până când nu va scădea curba infectărilor: “Indiferent de situație, chiar dacă s-ar relaxa măsurile, în acest moment oamenii sunt speriați și încearcă să evite aglomerările pe cât posibil”.

Grupul FlorideLux cuprinde magazinele online floridelux.ro, coroane.ro, brazidecraciun.ro, xclusive.ro, cosuridelux.ro şi deluxeflowershop.com. Floridelux operează și două florării fizice, una în zona Izvor din București, deschisă la finalul anului trecut în urma unei investiții de 90.000 de euro, și una în Brașov.

Paul Marinescu, Fondator Dichis Events: “Activitatea noastră B2B a fost practic inexistentă în ultimele patru luni”

Pandemia Covid-19 a determinat anularea tuturor evenimentelor corporate unde Dichis Events era furnizor de logistică, decorațiuni și flori, dar și închiderea galeriilor comerciale unde firma asigura regulat produse și servicii specifice pentru diverse activări și lansări de produse. Marinescu spune că aceste lucruri au condus la o scădere cu până la 95% a businessului pe segmentul B2B.

În ceea ce privește segmentul B2C “prin amânarea evenimentelor private, activitatea noastră s-a redus la aproximativ 30% comparativ cu anul trecut”, ne-a spus antreprenorul.

Marinescu rămâne, totuși, optimist și estimează că “în segmentul B2B probabil că va exista o activitate sesizabilă începând cu a doua parte a lunii septembrie, iar scenariul neplăcut pe care îl anticipăm este că o să putem spune că segmental B2B și-a revenit de abia la începutul anului viitor”.

Și referitor la evenimentele private Marinescu este optimist: “în lunile aprilie, mai și iunie s-au amânat în proporție de 90% din evenimentele programate, au mai existat doar evenimente de mici dimensiuni, care au respectat normele impuse vis-à-vis de siguranța oamenilor. Sperăm ca în perioada ce urmează să existe mai multe măsuri de relaxare, astfel încât lunile august și septembrie să se apropie de normalitatea specificului domeniului nostru”.

S-a lansat mobilPay Delivery, platforma pentru comenzi de la restaurante, magazine și producători locali

Ținând cont că numărul de cazuri noi de Covid-19 crește de la o zi la alta, România înregistrând peste 1.000 bolnavi în ultimele 24 de ore, pentru a doua zi consecutiv, Marinescu, dar și ceilalți jucători din industria floristică, vor trebui să mai aștepte acele măsuri de relaxare care vor determina relansarea businessului pe segmentul evenimentelor private.

Dichis Events, businessul pe care l-a fondat și pe care îl conduce Paul Marinescu, a înregistrat în 2018 o cifră de afaceri de 444.000 de lei (la momentul redactării articolului, cifra de afaceri aferentă anului 2019 nu era disponibilă pe portalul Ministerului Finanțelor Publice).

Adrian Ciucur, CEO Grup Floria: “Am resimțit profund efectele negative ale pandemiei Covid-19, ne-a prins în plină dezvoltare”

Adrian Ciucur ne-a povestit că la nivel de grup, Floria se afla la începutul anului, când a fost declarată pandemia Covid-19, în plin proces de dezvoltare “cu multe investiții începute, cu multe zone de business în faza de explorare și construcție, astfel că am resimțit profund efectele negative. În prezent reorganizăm, optimizăm unde se poate și căutăm soluții pentru supraviețuirea cât mai multor divizii din grup”

Cifrele susțin zguduirea resimțită de Floria: “pe zona de import am scăzut cu 80%, pe partea de distribuție către lanțurile de hypermarketuri scăderea este de circa 70%, iar pe retail, de aproximativ 60%”, a menționat Ciucur.

10 ani de Floria.ro: cum s-au schimbat preferințele românilor în materie de flori

Rețeaua de florării Floria cuprinde 7 locații, dintre care 4 au fost închise prin ordonanțele de urgență emise de Guverul Orban, cele din centrele comerciale tip mall și respectiv din terminalul Sosiri al Aeroportului Henri Coandă, iar o florărie a fost închisă din cauza fluxului extrem de redus de clienți, respectiv cea din Ploiești.

“Au funcționat în perioada aceasta doar cele două spații stradale din București – Câmpineanu și Dorobanți –  însă și acestea au avut nevoie de susținere, vânzările efective în locație fiind foarte mici. Le-am menținut deschise pentru a fi un suport pentru comenzile de buchete de flori online, mai ales că multe florării partenere de livrare au fost și ele afectate”, ne-a declarat Adrian Ciucur.

Grupul Floria, care cuprinde magazinul online de aranjamante florale Floria.ro, cele 7 florării fizice și platforma Instaflori.ro pentru livrare flori pentru acasă și birou, a înregistrat o cifră de afaceri consolidată la nivel de grup de 30.5 milioane de lei în 2019, față de 22 milioane de lei în 2018, un avans de 38%.

image: zazzle.com