INTERVIU Alex Manea, ELEC: Vom folosi tehnologie smart-car pentru a conecta vehiculele electrice (EV) la platforma noastră chiar și în absența unui sistem GPS integrat

ELEC este un start-up românesc care oferă servicii de ride-sharing cu mașini electrice fondat în 2020. Recent, compania a anunțat atragerea unor investiții de 1 milion de euro, fonduri ce vor fi folosite pentru dezvoltarea platformei și integrarea de noi servicii precum încărcare pentru mașini electrice și rent-a-car. Digital Business a stat de vorbă cu fondatorul și actualul CEO al companiei, Alex Manea, despre ce presupune această integrare de noi servicii și planurile ELEC pentru piața locală.

Alex Manea _ ELEC
Alex Manea – fondator și CEO ELEC, platformă de ride-sharing

Cum  fost 2023 pentru Elec, cu ce venituri ați încheiat anul, care au fost cele mai importante realizări și provocări?

 

Anul 2023 a fost un an de consolidare și creștere semnificativă pentru ELEC și am reușit să marcăm câteva realizări notabile, dar și câteva provocări inerente expansiunii. Chiar și așa, am reușit să încheiem anul cu aproximativ 80.000 de călătorii, ceea ce se traduce în 320.000 de kilometri parcurși și în reducerea emisiilor de carbon cu aproximativ 80 de tone. (n.r. în 2022, ELEC a avut o cifră de afaceri de 278.000 lei, conform Termene.ro. La data publicării prezentului articol, cifrele de business pentru anul 2023 nu sunt încă disponibile).

Fără îndoială, cea mai importantă realizarea este runda de investiții pe care am reușit să o încheiem cu succes, atrăgând peste 1 milion de euro. Cu sprijinul platformei Ronin am reușit performanța de a atrage fondurile necesare pentru a accelera dezvoltarea tehnologică și de a extinde serviciile oferite.

Totodată, am reușit să reînnoim avizul tehnic al platformei la ADR, asigurându-ne că operațiunile rămân la cele mai înalte standarde de siguranță și conformitate. În plus, am extins segmentul B2B, am mărit echipa și am încheiat câteva parteneriate strategice cu echipe de marketing profesioniste care să ne ajute să ne consolidăm prezența pe piață. 

Desigur, orice creștere vine și cu provocări. Gestionarea procesului de finanțare și asigurarea fluxului constant de capital necesar expansiunii nu a fost lucru ușor. În plus, a trebuit să ne adaptăm procesele interne și să integrăm rapid membri noi în echipă.

Puteți oferi mai multe detalii despre fondurile atrase recent? Cine a fost investitorul individual care a plasat 500.000 euro în afacerea Dvs? Și în ce constă parteneriatul cu Ecomotive în valoare de 500.000 euro?

Atragerea acestor investiții a fost un pas important în evoluția noastră și suntem bucuroși că putem accelera planurile noastre de dezvoltare și inovație. 

Cei 500.000 de euro vin de la o companie recunoscută pentru activitatea sa în domeniul centrelor de date. Fondatorul companiei este un vizionar în tehnologie și un lider în industria IT, care a recunoscut potențialul și valoarea propunerii noastre pe piața de mobilitate. Investiția din partea acestui antreprenor reprezintă o validare a modelului nostru de afaceri și a direcției strategice pe care ELEC dorește să o urmeze.

Pe lângă acest angajament financiar substanțial, am reușit să încheiem și un parteneriat strategic cu Ecomotive (n.r. Ecomotive este o soluție de administrare flote de vehicule dezvoltată în România). El se bazează pe principiul sweat equity, având o valoare echivalentă cu 500.000 de euro. Colaborarea cu Ecomotive implică o combinație de expertiză tehnică și inovație în dezvoltarea soluțiilor de mobilitate pentru a reuși să răspundem cerințelor complexe ale pieței și de a oferi servicii de înaltă calitate utilizatorilor noștri. Practic, alături de ei ne vom creea propriul soft pentru a reuși să integrăm toate serviciile de electromobilitate pe care le avem în plan.

Sweat equity este un termen frecvent utilizat pentru a descrie procesul de creare sau dezvoltare a unui proiect. Implică depunerea unei munci intense pentru a da viață unei idei, transformând acea muncă într-o investiție în proiect. Această formă de investiție poate fi la fel de reală ca și investițiile financiare sau proprietățile imobiliare. Potrivit Investopedia, sweat equity reprezintă „contribuția la un proiect sau afacere sub forma efortului și muncii. Este interesul de proprietate sau creșterea valorii care rezultă direct din munca grea a proprietarului (sau proprietarilor). Este modalitatea preferată de a construi capital propriu pentru antreprenorii fără cash-flow în cadrul startup-urilor, deoarece aceștia ar putea fi în imposibilitatea de a contribui cu o sumă semnificativă de capital financiar la afacerea lor”

 

Cum intenționați să integrați serviciile de rent-a-car și încărcare electrică în aplicația dvs. și care sunt provocările pe care le anticipați?

Integrarea serviciilor de rent-a-car și încărcare electrică într-o platformă unificată SAAS, care include, de asemenea, opțiuni de ride-sharing, reprezintă un pas semnificativ către oferirea unei soluții complete de mobilitate urbană. Utilizarea Inteligenței Artificiale (AI), tehnologiei smart car și integrarea cu Web3 pentru promoții cross sunt elemente cheie care vor contribui la realizarea acestei viziuni.

Platforma noastră va fi structurată în trei componente principale – ride-sharing, rent-a-car și încărcare electrică – ceea ce ne va ajuta să oferim o gamă variată de servicii de mobilitate într-un mod convenabil și eficient. Pentru fiecare componentă, vom implementa soluții AI care vor optimiza experiența utilizatorilor și eficiența operațională. De exemplu, AI va putea sugera șoferilor cel mai bun traseu pentru a minimiza timpul de călătorie, va putea prevedea cererea de vehicule în diferite zone și optimiza planificarea încărcării pentru a evita aglomerația la stațiile de încărcare. 

În plus, vom folosi tehnologie smart car pentru a conecta vehiculele electrice (EV-uri) la platforma noastră chiar și în absența unui sistem GPS integrat. Aceasta va permite monitorizarea stării vehiculului, gestionarea accesului la distanță și facilitarea unei experiențe de rent-a-car fără probleme. Un alt aspect important este integrarea cu Web3 care ne va permite să oferim promoții și recompense bazate pe token-uri, creând astfel un ecosistem în care utilizatorii sunt motivați să exploreze și să beneficieze de toate serviciile platformei.

Cea mai mare provocare este complexitatea tehnică. E nevoie de o arhitectură flexibilă și scalabilă pentru a integra trei servicii diferite într-o singură platformă. În plus, ne așteptăm să fie un proces de educație pentru a convinge utilizatorii să adopte noile tehnologii. 

Însă, obiectivul nostru este de a oferi o platformă inovatoare și accesibilă care să revoluționeze experiența în ceea ce privește mobilitatea urbană. Vom investi în tehnologii avansate și vom găsi partenerii potriviți pentru a ajunge unde ne dorim. 

Există planuri pentru a colabora cu autoritățile locale sau alte organizații pentru a promova transportul ecologic? 

Da, ELEC este profund angajată în promovarea transportului ecologic și considerăm că parteneriatele strategice sunt esențiale pentru a realiza acest obiectiv pe termen lung. Suntem într-o așteptare activă a amendamentului la OUG 49/2019, care este esențial pentru stabilirea unui cadru legal clar și favorabil dezvoltării serviciilor de mobilitate ecologică în România.

Ne dorim să colaborăm cu autoritățile locale pentru a integra serviciile noastre de mobilitate în infrastructura urbană existentă, cu ONG-uri care militează pentru transportul fără noxe, dar și cu companii din sectorul privat care împărtășesc viziunea noastră despre un viitor sustenabil. Colaborarea cu alte companii ar putea include parteneriate pentru stații de încărcare în locații cheie sau programe de incentivare pentru angajați pentru a folosi transportul ecologic.

În ce moduri considerați că inteligența artificială și analiza datelor pot transforma industria de ridesharing?

Inteligența Artificială (AI) și analiza datelor au potențialul de a revoluționa industria de ridesharing. Aceste tehnologii permit companiilor de ridesharing să înțeleagă mai bine nevoile clienților, să îmbunătățească serviciile oferite și să navigheze prin provocările complexe ale mobilității urbane.

De exemplu, AI poate analiza datele în timp real pentru a face potriviri mai eficiente între șoferi și pasageri, reducând timpul de așteptare și optimizând rutele. Mai mult, prin analiza tendințelor de călătorie și a datelor istorice, AI poate prezice cu acuratețe creșterile de cerere în diferite zone și momente ale zilei. Acest lucru permite companiilor de ridesharing să aloce resursele în mod strategic, asigurând disponibilitatea atunci când și unde este nevoie.

Cu siguranță, AI va ajuta și la îmbunătățirea confortului și a siguranței călătorilor prin monitorizarea comportamentul șoferilor în timp real, identificând abateri de la normele de siguranță și conducere prudentă. Acest lucru poate ajuta la prevenirea incidentelor și la îmbunătățirea generală a siguranței călătoriilor.

Sunt multe transformări, unele posibile în viitorul apropiat și altele deja implementate în serviciile actuale. 

Care este viziunea pe termen lung a companiei dvs. pentru piața de mobilitate și cum se încadrează investiția recentă în această viziune?

Viziunea noastră este să creăm un ecosistem integrat și sustenabil care să faciliteze o tranziție fluidă spre modalități de transport ecologice și eficiente, satisfăcând nevoile dinamice ale utilizatorilor moderni de mobilitate urbană. Vrem și credem că putem inova mobilitatea, oferind soluții care combină tehnologia avansată cu practici responsabile din punct de vedere ecologic, pentru a modela viitorul transportului urban într-un mod care respectă planeta și îmbunătățește calitatea vieții cetățenilor.

Investiția recentă joacă un rol crucial în realizarea acestei viziuni. Avem acum resursele necesare pentru a dezvolta tehnologii inovatoare și a extinde serviciile noastre. 

Investiția ne va permite să dezvoltăm și să implementăm tehnologiile AI și smart car, esențiale pentru optimizarea serviciilor de ridesharing, rent și charge. Vom putea extinde serviciile de ridesharing electric și vom putea dezvolta infrastructura de încărcare, oferind astfel o alternativă accesibilă la transportul poluant. 

Fondurile vor fi utilizate și pentru a  îmbunătăți experiența utilizatorilor pe platforma noastră, prin simplificarea proceselor de rezervare și plată, personalizarea experiențelor de călătorie și asigurarea unui suport excepțional pentru clienți. 

Cum credeți că se va schimba industria de ride-sharing în următorii 5-10 ani și ce rol va juca compania dvs. în această transformare?

Se va schimba complet! Cu dezvoltarea continuă a Full Self-Driving (FSD) de la Tesla și a altor tehnologii pentru mașini autonome, suntem pe cale de a asista la o revoluție în modul în care serviciile de ride-sharing și rent sunt oferite și consumate.

Pe măsură ce tehnologiile autonome devin mai accesibile și mai fiabile, ne așteptăm ca mașinile care se conduc singure să devină o prezență obișnuită pe șoselele noastre. Aceasta va schimba fundamental paradigma ridesharing-ului, făcându-l mai eficient, mai sigur și potențial mai accesibil.

În sectorul de rent, vehiculele autonome vor permite noi modele de afaceri, cum ar fi rent-ul la cerere “on-demand”, care poate oferi utilizatorilor acces instant la un vehicul, oriunde și oricând, fără nevoia unui schimb fizic de chei.

Infrastructura de charging va trebui să se adapteze pentru a susține flotele în creștere de vehicule electrice autonome, ceea ce poate include dezvoltarea de stații de încărcare rapide, automate și posibil chiar wireless.



Urmărește-ne și pe Google NEWS