Interviu cu Ioana Doagă, avocat, despre partea nevăzută a promoțiilor de Black Friday
Black Friday poate reprezenta o oportunitate pentru a-ți cumpăra produsele preferate la prețuri mult mai mici decât în alte perioade ale anului. În același timp, această zi poate fi plină de surprize nu tocmai plăcute. Despre ce provocări pot apărea de Black Friday pentru toate părțile implicate am discutat cu Ioana Doagă, avocat în cadrul casei DB Legal.
Ce se poate ascunde în spatele zilei de Black Friday?
Ioana Doagă: Latura ascunsă a zilei de Black Friday consta în practicile comerciale înșelătoare la care apelează uneori companiile vânzătoare. În practică, unii comercianți marchează, cu majuscule, caracteristici pe care produsul oferit spre vânzare nu le deține, în fapt, sau omit să prezinte fisa tehnică a produsului la momentul achiziției, mizând pe faptul că majoritatea clienților, intrați în febra cumpărăturilor de Black Friday, nu se informează corespunzător.
De asemenea, unii retaileri aleg să reambaleze produsele folosite în magazine cu titlu de prezentare și să le vândă, că și cum ar fi produse noi. Prin urmare, recomand cumpărătorilor să verifice dacă produsele achiziționate cu această ocazie prezintă sigiliile originale aplicate pe cutii, anterior deschiderii lor, cu precădere în cazul produselor din sfera IT&C.
Black Friday 2020: Reduceri de până la 90% la cărțile Editurii DPH
În unele cazuri, prețul ridicol de mic este un indicator bun al faptului că produsul propus spre vânzare prezintă capcane, fie că este vorba despre produse folosite și resigilate sau despre produse cu defecte mai mici sau mai mari de fabricație. Prin urmare, sfatul meu este ca persoanele interesate de achiziționarea de chilipiruri de Black Friday să facă verificările necesare cu privire la produsul dorit, pentru a afla dacă nu cumva produsul face parte dintr-o generație mai veche și este vândut la un preț superior.
Cum se pot proteja cumpărătorii de practicile înșelătoare ale unor comercianti?
I.D: Există o serie de demersuri simple la care pot apela clienții, pentru a se proteja, spre exemplu cumpărătorul poate contacta telefonic vânzătorul pentru a solicita informații suplimentare asupra produsului dorit, serviciilor post-vânzare oferite (garanție/mentenanță) sau a condițiilor de livrare a produsului. Maniera în care vânzătorul răspunde acestor întrebări vă oferi suficiente indicii asupra seriozității sale.
Cumpărătorul trebuie să știe și că, din momentul în care a primit un produs comandat online, are dreptul de a denunța contractul și de a returna produsul achiziționat în termen de 14 zile, daca nu este mulțumit de acesta, fără a fi nevoit să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, cumpărătorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
Conform art. 13 din Ordonanță de Urgenta nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (“O.U.G. nr. 34/2014”), vânzătorul are obligația de a rambursa toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea cumpărătorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a cumpărătorului.
De asemenea, cumpărătorii trebuie să știe faptul că în magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care clientul plătește și primește produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către vânzător, a acceptării comenzii clientului.
Conform art. 27 din Ordonanță de Urgenta nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (“O.U.G. nr. 34/2014”) cumpărătorii se pot proteja și prin semnalarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorul ori Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, după caz, în legătură cu încălcările prevederilor reglementate, sau prin acționarea în justiție a profesioniștilor care au săvârșit sau sunt susceptibili să săvârșească încălcări ale drepturilor cumpărătorilor.
Care sunt riscurile la care sunt supuse magazinele care oferă reduceri de Black Friday? Ele cum se pot proteja?
I.D: Cu ocazia Black Friday, retailerii se pot înfrunta cu întreruperea serviciilor IT, spre exemplu. Din cauza numărului mare de accesări, traficul generat poate bloca website-ul comerciantului, ceea ce se traduce în pierderi financiare pe perioada imposibilității accesării acestuia. Totodată, în cazul în care website-ul retailerului funcționează deficitar (ex: viteză de încărcare redusă), unii potențiali cumpărători pot alege să nu continue cu achiziția, ceea ce, din nou, se traduce în pierderi financiare.
Sfatul meu este ca, anterior perioadei de reduceri de Black Friday, compania vânzătoare să își analizeze resursele IT, să contracteze eventual serviciile unor firme de specialitate, iar contractele încheiate cu aceste firme IT specializate să includă prevederi cu privire la cum raspunde compania IT în cazul unor deficient vădite în furnizarea serviciilor de mentenanță pe perioada reducerilor. Totodată, vânzătorii pot proceda la achiziționarea și instalarea de sisteme de back-up al datelor, firewall-uri, mobilitate cloud, toate aceste soluții tehnice fiind menite să reducă riscul descris anterior.
Retailerii pot risca să-și piardă clienții pe termen lung sau chiar definitiv dacă produsele livrate acestora nu cuprind caracteristicile prezentate cu ocazia ofertei sau dacă aleg să umfle, artificial, prețul produselor oferite spre comercializare – aspect ușor de depistat de către comparator, prin compararea cu ofertele altor vânzători.
Ce dispoziții legale trebuie să respecte reducerile de prețuri?
I.D: Reducerile de preț practicate de vânzători trebuie să se realizeze cu respectarea dispozițiilor legale incidente. Astfel, art. 33 din O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață (“O.G. nr. 99/2000”) stabilește faptul că orice vânzător care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spatiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spatiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
Conform aceluiași articol din O.G. nr. 99/2000, orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fară echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior barat, fie prin mențiunile “preț nou”, “preț vechi” lângă sumele corespunzătoare, ori fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior barat.
Urmărește-ne și pe Google NEWS