Interviu Silviu Petran, Exploratist, despre piața muncii în 2021 din perspectiva programelor de formare și dezvoltare
Piața muncii în 2021 este complet diferită de ce am văzut în anii trecuți. Și nu doar prin prisma faptului că munca remote continuă să fie o realitate, ci și prin faptul că procesele din interiorul companiilor s-au schimbat. Și cu o dinamică accelerată a industriilor, parte pe fondul digitalizării, nevoia de a continua implementarea programelor de formare și dezvoltare a angajaților este la fel de accentuată.
Cum se poate întâmpla acest lucru într-un mediu de lucru online sau hibrid? Am discutat despre acest lucru cu Silviu Petran, fondator al Exploratist, prima agenție de employee experience din România.
Aproximativ 98% dintre corporațiile americane au planificat să încorporeze învățarea online în programele de formare și inițiativele de dezvoltare a angajaților, arată Techjury. Este un trend pe care îl vom vedea și în România?
Silviu Petran, Exploratist: Programele de formare și dezvoltare a angajaților aveau și componente online înainte să debuteze criza pandemică. Aici mă gândesc, în special, la organizațiile care au acoperire teritorială mare și aveau nevoie să ajungă la angajați rapid, cu informații complexe și vitale pentru business.
CITEȘTE ȘI: Noul open office este mai aerisit, multifuncțional, are cabine acustice și zone de relaxare
În perioada actuală vorbim, în proporție de 95%, de forme online ale programelor de învățare în organizații: platforme de microlearning, experiențe online de învățare, platforme cu content de învățare, samd. Deci, da, putem spune că vorbim despre un trend pe acest subiect.
Cum și de către cine se vor implementa aceste programe pe piața muncii?
S P: Răspunsurile sunt diferite. Ele depind, în primul rând, de locul pe care îl ocupă programele de formare și învățare printre prioritățile de business ale unei companii. Dacă acestea sunt o prioritate, disponibilitatea pentru a investi în astfel de soluții este foarte mare. Aici diferența este făcută de complexitatea soluției, capacitatea ei de integrare rapidă în infrastructura digitală a organizației.
De asemenea, depind de existența unor echipe interne de traineri. De obicei, organizațiile care au echipe interne de training sunt preocupate să valorifice cât mai mult orice soluție de învățare – online, offline, experiențială pentru că înțeleg impactul real în rezultatele de business ale programelor de învățare. Prezența “in house” a specialiștilor asigură dezvoltarea și implementarea celor mai actuale și moderne tool-uri și inițiative de training.
Nu în ultimul rând, răspunsul depinde de inițiativele care țin de zona de continuitate și funcționalitate a unui business. Aici asistăm în ultima vreme la un interes din ce în ce mai crescut pentru soluții digitale de microlearning.
Din interacțiunile noastre cu clienții înțelegem că există o nevoie reală pe acest segment de produse și servicii. Din păcate, există și un soi de inerție când vine vorba să trecem în etapa de implementare. Aceasta este alimentată de absența competențelor digitale pe acest segment, dar și de teama de a nu face cea mai bună alegere. Procesul decizional în organizații pe astfel de proiecte este unul destul anevoios. Dar, să nu uităm, totuși, că suntem la începutul erei digitale.
Portofoliul Exploratist pe acest segment de nevoi este articulat și dezvoltat în acord cu dimensiunile și complexitatea business-urilor, de la app-uri de comunicare internă până la soluții de tip SaaS.
Suntem foarte conectați cu tot ceea ce se întâmplă în afara granițelor noastre pe această industrie și ne actualizăm permanent portofoliul de soluții din zona de tehnologie. Căutăm să înțelegem expertiza companiilor care dezvoltă și implementează de multă vreme astfel de soluții și încercăm să le adaptăm contextului local pe care îl adresăm.
În ce domenii crezi că învățarea online va fi mai ușor integrată?
S P: În orice domeniu se pot integra elemente online pentru a derula procesele de învățare pentru angajați. Organizațiile care au posibilitatea de a-și desfășura activitatea preponderent în sistem remote vor îmbrățișa mai repede și mai ușor soluțiile digitale de învățare. Este o chestiune de timp și de obișnuință. Beneficiile nu vor întârzia să apară. Ele vin din zona de accesibilitate a informației, de esențializare a ei, de diversitate.
Soluțiile de tip SaaS nu necesită sprijin în implementare din partea departamentului de IT și nici disponibilitate pentru update-uri și noi funcționalități, prin urmare, pot facilita cu ușurință digitalizarea proceselor de L&D în orice tip de companie și în orice domeniu de activitate.
Tehnologiile imersive îi ajută pe cursanți să obțină rezultate mai bune, arată studiile, făcând educația mai atractivă și mai interactivă. Sunt implicate VR și AR în procesele L&D implementate de voi?
S P: Experiențialul a prins dintotdeauna prin capacitatea lui inedită de a imersa participanții în situații diferite și de a le pune abilitățile și limitele la încercare. Cum contextul actual ne cere să fim încă vigilenți în păstrarea elementelor de distanțare socială, experiențialul s-a mutat în online, sub diferite forme – workshopuri sau ateliere online sau elemente de VR sau AR. Piața corporate din România este încă la începutul digitalizării și tehnologizării proceselor de L&D, prin urmare este prea puțin pregătită să absoarbă și tehnologii emergente.
Cum funcționează Games for Business și ce impact are asupra dezvoltării unor abilități din zona softskills, cum ar fi persuasiunea, creativitatea, scrierea, empatia și gândirea analitică, cerute de angajatori, dar greu de cuantificat?
S P: Soluția G4B implică activ angajații, eficientizează transferul de cunoștințe, face procesul de învățare clar și consistent și surprinde esența informațiilor pe care le transferă pe o interfață digitală prietenoasă, inclusiv pe dispozitivele mobile. Este un mit că soluțiile digitale nu pot susține dezvoltarea de competențe soft, precum creativitatea, empatia, gândirea analitică. De multe ori tocmai aceste tipuri de competențe sunt solicitate și valorificate pentru ca utilizatorii să facă față task-urilor/misiunilor din platformele de învățare.
În platforma de learning experience Games for Business folosim o abordare de tipul EMPLOYEE CENTRIC pentru că utilizăm în design-ul experienței de învățare elemente demonstrate științific ca fiind catalizatori ai engagement-ului & motivației. Pe scurt acestea sunt: nivelul de atenție (module scurte, focusate, etapizate susținute prin tehnici de micro-learning), accesibilitatea datelor (interfața este mobile responsive, ușor de folosit de pe orice dispozitiv), nevoia de autonomie în procesul de învățare (structura de învățare este personalizată, user-ul decide când, unde și cum consumă conținutul), nevoia constantă de feedback (coach-ul virtual este prezent 100%, alături de un canal de comunicare peer2peer), engagementul (este prezent un modul de recunoaștere & recompensare, atât individual, cât și de echipă – dashboard & leaderboard).
Cui se adresează platforma Games for Business, ce costuri implică?
S P: Platformele de micro-learning iau locul modelului clasic de învățare pentru că informația trebuie să devină accesibilă rapid și într-un mod concentrat și atractiv și să încurajeze feedback-ul în timp real, iar aceasta este nevoia oricărei organizații care înțelege că învățarea este un proces continuu.
Platforma digitală de learning experience Games for Business transformă procesul clasic de învățare într-unul bazat pe micro-momente realizate pe platforme SaaS, în care utilizatorii pot trece de la teorie la micro-comportamente exersate și ulterior dobândite.
Platforma digitală prin care se rulează programele de digital learning experience este disponibilă pe desktop și pe dispozitive mobile, iar astfel de experiențe pot fi personalizate de specialiștii de Resurse Umane și echipe de Learning & Development, în funcție de specificul și obiectivele companiei. Validată GDPR, soluția Games for Business permite integrarea facilă cu alte sisteme funcționale în organizație – de exemplu SAP, MOODLE, SCORM.
Înainte de perioada pandemică, un buget de 1.500 de euro putea asigura o experiență offline de învățare de o zi, pentru o grupă de 15 persoane. Același buget are, în noul context, o adresabilitate mult mai mare, folosind digitalizarea, iar investiția per capita scade considerabil. Bugetul este astfel optimizat cu până la 40%. În ceea ce privește costurile utilizării soluțiilor digitale de comunicare internă, acestea sunt comparabile cu un abonament pentru servicii de telefonie mobilă. Impactul este vizibil rapid, în zona de engagement și performanță.
Ați implementat până acum soluții cu ajutorul platformei? Puteți da exemple? Ce rezultate au avut?
S P: Soluțiile oferite de Games for Business vin în sprijinul organizațiilor atunci când acestea își propun să transfere informații și cunoștințe într-un mod centrat pe angajat, contribuind, în același timp, la îmbunătățirea performanței și a procesului de învățare și dezvoltare a acestora.
Utilizarea în companii a programelor oferite prin platforma de learning experience Games for Business a generat o creștere de 51% a gradului de implicare voluntară a angajaților în programele de învățare și dezvoltare profesională.
Printre beneficiile utilizării platformei de learning experience în organizații putem enumera actualizarea conținutului informațional existent în organizație într-un format ușor, creativ și accesibil, managementul conținutului de învățare și al utilizatorilor, identificarea nevoilor de training, planificarea și gestionarea comunicării interne, activarea și lansarea în cadrul platformei a unor elemente de engagement capabile să susțina creșterea gradului de adopție și folosire a acesteia.
Companiile în care platforma de learning experience Games for Business a fost implementată cu succes pe zona de Learning & Development sunt: KBC Group, Coca Cola HBC, Intesa Sanpaolo, Cyber Services, SAP, HBO Europe, Erste Bank.
Urmărește-ne și pe Google NEWS