Ioana Saidel, educator Montessori: jucăriile educative sunt un sprijin real pentru părinți

Ioana Saidel este educator în cadrul unui centru de educație timpurie Montessori din București unde, alături de colegii ei, specialiști în pedagogie Montessori, contribuie la stimularea adecvată a copiilor, la vârsta cea mai importantă pentru dezvoltarea lor cognitivă, emoțională și socială. Ioana este de părere că “jucăriile educative reprezintă un sprijin real pentru părinți, bunici, chiar bone, ajutându-i pe aceștia să introducă anumite noțiuni într-un mod corespunzător, dar mai ales la momentul potrivit”.

De de este important

  • Felul în care copiii de azi își însușesc noțiuni este fundamental diferit de metodele educaționale de acum 10-20 sau 30 de ani
  • Potrivit unei cercetări recente, jucăriile de azi se împart în trei mari categorii: care stimulează creativitatea, respectiv interacțiunea socială și cele legate de învățare/rezolvarea problemelor
  • Educatorii pot evalua ce jucării au sau nu un impact asupra copiilor, mai ales în ceea ce privește însușirea noțiunilor în afara programului de la clasă, fiind astfel de un real ajutor părinților

Dacă în sala de clasă jucăriile educative sunt folosite mai degrabă în perioadele de relaxare, acasă existența unui joc educativ care să medieze interacțiunea copil-adult este extrem de utilă, mai ales că părintele devine partener egal de joacă, explică Ioana.

70% dintre copiii până în 10 ani se joacă 3 ore pe zi

EduClass, unul dintre cei mai mari importatori și distribuitori de jucării educative din România, a efectuat un sondaj online la care au participat peste 500 de persoane din care a reieșit faptul că 70% dintre copiii cu vârste între 1 și 10 ani petrec în medie 3 ore pe zi jucându-se, iar jocurile preferate sunt cele de construcție, de rol și de strategie.

Jocurile care ajută la învățarea cifrelor sau a literelor rămân în topul vânzărilor, evident, însă vedem că pe construcție de exemplu sunt mai degrebă preferate cele magnetice, cum sunt MagPlayer, care presupun o mai bună coordonare, inclusiv cromatică, dar și o explorare a vederii în spațiu. De asemenea, jucării precum Bormașina Magică sau Trusa micului meșter sunt perfecte atât pentru dezvoltarea abilităților de motricitate fină și grosieră, coordonare, urmărirea unor modele, cât și pentru dezvoltarea creativității, a răbdării, a cooperării și spiritului de echipă, prin jocurile de rol – Anca Leibovici, EduClass

Jucăriile de îndemânare, pentru dezvoltarea motricității fine și grosiere, din materiale naturale sunt preferate de educatorii din creșe pentru copii cu vârste cuprinse între 2 și 4 ani, arată datele EduClass.ro.

CITEȘTE ȘI 5 sfaturi pentru familiile cu două cariere!

Astfel, cei mici învață să exploreze formele, culorile, texturile, dar într-un mod distractiv. De exemplu, pot pescui peștișori cu ajutorul unei undițe cu magnet, pot învăța proporțiile cu ajutorul fructelor și legumelor de lemn care se taie sau pot să-și exploreze creativitatea cu ajutorul jocurilor de rol.

Jocurile din această categorie sunt create de psihologi cu experiență, astfel încât acestea reprezintă un transfer de competență de la o armată de specialiști către adultul care se joacă cu copilul – Ioana Saidel, educator Montessori

Pentru copiii cu vârste cuprinse între 3 și 6, când noțiunile elementare devin o parte importantă a programei școlare, sunt preferate de către educatori cele care ajută la însușirea succesiunii anotimpurilor, dar și a timpului, jucăriile educative creative, inclusiv cele de construcție.

Pentru copiii de vârstă școlară, educatorii preferă, potrivit datelor EduClass.ro, jocuri care fac învățarea distractivă. Astfel, noțiunile științifice sunt însușite prin experimente amuzante (de la construirea unui sistem solar până la a urmări cum erupe un vulcan), iar abilitățile cognitive sunt dezvoltate prin jocuri de logică, de strategie, alături de cele matematice și cele lingvistice.



Urmărește-ne și pe Google NEWS