INTERVIU Marian Tcaciuc, BijuBOX.ro: Orice antreprenor ar trebui să învețe că are nevoie de un plan de rezervă și mai multe scenarii de stres

Perioada pandemiei a fost una cu multe provocări pentru multe business-uri mici din România. Marian Tcaciuc este omul care e reușit ca un brand mic să iasă pe plus în perioada pandemică. BijuBOX.ro este un magazin online de bijuterii handmade, personalizate, o afacere mică de familie din Suceava. Citește mai jos un interviu cu Marian Tcaciuc, co-fondatorul BijuBOX.ro!

  1. Care a fost investiția inițială?
  2. Cum au evoluat investițiile și afacerea în timp?
  3. V-ați gândit și la un magazin fizic?
  4. Cum vă diferențiați de concurență?
  5. Care au fost cele mai importante provocări de când ați lansat businessul?
  6. Dar cele mai bune momente?
  7. Care sunt cele mai plăcute aspecte în viață de antreprenor? Dar marile provocări?
  8. Cum v-a impactat business-ul pandemia de COVID-19?
  9. Care au fost primele măsuri pe care le-ați luat și cum vă adaptați în continuare acestui context?
  10. Care sunt principalele servicii pe care le oferiți? S-au schimbat ele în timpul pandemiei?
  11. Cum credeți că vă fi afectată/schimbată industria de pandemie pe termen lung?
  12. Ce ar trebui să învețe fiecare antreprenor de la o criză?
  13. Ce trebuie să știe neapărat potențialii clienți despre voi?
  14. Ce vă propuneți pentru 2021-2022?
  15. Cum este pentru dvs experiența de antreprenoriat în România?
  16. Care ați spune că sunt tendințele în domeniu?

Care a fost investiția inițială?

Inițial am investit 40.000 de euro în business. Suficienți bani încât să ne cumpăram câteva utilaje de bază în zona de producție și să ne amenajam un mic spatiu în care să ne desfășuram activitatea.

Cum au evoluat investițiile și afacerea în timp?

Investițiile au fost constante. Profitul a fost reinvestit în companie, și folosit pentru a ajunge să avem o zona de producție la standard înalte, robotizată și bine optimizată. Valoarea totală a investiilor în zona de producție a ajuns la ordiniul sutelor de mii de euro. Lăsând investiția în active, ne-am dezvoltat și echipa. În acest moment suntem 6 oameni angajați intern și peste 20 de colaboratori externi cu care reușim să facem lucurile bine, așa cum i-am obișnuit pe clienții noștri.

V-ați gândit și la un magazin fizic?

Bineînțeles. În planul nostru pe termen scurt avem deja ca și obiectiv intrarea în canale de vazare fizice. Totuși, momentan ne orientăm pe consolidarea în zona de online, dar în scurt timp clienții nostri ne vor putea vizita și fizic.

Cum vă diferențiați de concurență?

BijuBOX face lucrurile altfel, asta ne-am propus de la început și credem că ne-a ieșit până acum.În primul rand îi ascultăm mai mult pe clienți. Atunci când avem o neclaritate sau o problemă, ne întrebam comunitatea și comunitatea noastră este evident că ne da cele mai bune răspunsuri și că doar așa putem livra fericire. Tot ascultând comunitatea noastră de #happinesskeepers am dezvoltat câteva servicii unice la momentul de față cum ar fi: garanție pe viață și personalizare completă a bijuteriei (noi o numim personalizare360) și secțiunea “Cum să le port” în care designerul vestimentar Laura Lazăr le spune celor interesați cum pot combina bijuteriile în funcție de stilul personal. Nu lipsesc din portofoliu nici serviciile deja clasice de suport și de transport gratuit. De asemenea avem și o zona de Let’s Play în care adaugăm diverse joculețe pentru amuzamentul comunității cu concursuri, quizz-uri din zona de beauty, fashion și dezvoltare persoanala și challenguri.

Care au fost cele mai importante provocări de când ați lansat businessul?

Așa cum obișnuiesc să o spun, cea mai mare provocare cu care ne-am confruntat este predictibilitatea. Este foarte ușor să te pregătești pentru viitor dacă știi cum arată viitorul și foarte greu dacă nu știi. Neascultand clienții la început am fost foarte aproape de impas. Aduceam multe modele noi pe piață care ne plăceau nouă, dar nu și clienților. Asta a însemnat o cantitate foarte mare de bani în stocuri pe piață nu le dorea. Nu aveam un plan bazat de un forecast validat în piață ceea ce ne-a dus într-o zonă extraordinar de periculoasă.

Dar cele mai bune momente?

Cele mai bune momente pentru noi acum sunt în fiecare zi. Avem o echipă minunată, provocări zilnice care ne țin în picioare și ne dau forță de muncă, clienți extraordinari cu care discutăm constant și cu ajutorul cărora ne îmbunătățim tot mai mult. Deci pot rezuma prin faptul că cele mai bune momente le avem în fiecare zi la birou de când am reușit să creăm și să aderăm la această cultură #happinesskeepers pe care ne-o asumam și o îndrăgim atât de mult cu toții.

Care sunt cele mai plăcute aspecte în viață de antreprenor? Dar marile provocări?

Din punctul meu de vedere cele mai placute aspecte sunt rezolvările pe care le găsești la provocările care tot apar. Liniștea și încrederea în sine pe care ți-o produce rezolvarea unor probleme. Cu cât mai mari cu atât mai bine. Antreprenorii sunt unii dintre puținii oameni care pot spune că au acele “aha moments” în fiecare zi și asta ne dă putere să evoluăm.

Iar marile provocări sunt exact acele probleme care apar în fiecare zi, în special în zona business-urilor mici așa cum este BijuBOX. Paradoxul este că nici una nu poate trăi fară cealaltă. Cum este și vorba românească, rău cu rău, dar mai rău fară rău!

Cum v-a impactat business-ul pandemia de COVID-19?

Pandemia a fost (așa cum a fost în toată industia online) boom-ul nostru cel mai mare.Perioada pandemiei și în special cea a lockdown-ului a fost momentul de creștere și de 10x a afacerii.  Oamenii stăteau acasă și zona de online “o ispită curată”. Din punct de vedere intern a fost un an cu multe provocări. Creșterea accelerată și neașteptată ne-a dat peste cap calculele inițiale pe care a trebuit să le refacem foarte repede. De asemena toți colegii noștri au lucrat de acasă cu excepția celor din atelier care au avut tot necesarul pentru a munci în siguranță. Din fericire la noi nu a existat nici un caz de persoană infectată și am reușit să facem față cu brio creșterii masive a numărului de comenzi.

Care au fost primele măsuri pe care le-ați luat și cum vă adaptați în continuare acestui context?

În primul rând toți colegii din afara producției au lucrat de acasă, iar cei ramași la birou au respectat măsurile santiare. Am comunicat împreună și nu s-a simțit foarte tare faptul că nu eram toți împreună așa cum ne-am învățat. Grija noastră a fost să avem grija și de clienți așa că am implementat și câteva procese de dezinfectare și protecție ale coletelor în așa fel încât să fim siguri că nu se întâmplă nimic. Fiind și la început și nefiind multe date am preferat să luăm toate măsurile recomandate. Din fericire nici unul dintre noi nu am avut această boală până acum. În momentul de față toți suntem la birou, toți avem certificat verde și păstram măsurile de siguranță în continuare. Sănătatea este pe primul loc.

Care sunt principalele servicii pe care le oferiți? S-au schimbat ele în timpul pandemiei?

Serviciile adiționale pe care le oferim clienților au avut încă de la început (dinainte de “era COVID”) scopul de a oferi siguranță și încredere clienților.

Astfel am dezvoltat servicii ca Garanție pe viață sau zona de sfaturi în zona de styling pentru a le spori clienților încrederea că ceea ce cumpără este ceea ce își doresc și imaginează.Provocarea în zona de online este tocmai aceasta că trebuie să îl faci pe om să aibă încredere în tine pentru că lipsește zona palpabilă de care se bucură canalele de vânzare offline.

În timpul pandemiei nu am schimbat serviciile, doar am adăugat zona de dezinfecție a coletelor și am profitat de serviciile fără contact ale furnizorului de servicii de curierat.

Cum credeți că va fi afectată/schimbată industria de pandemie pe termen lung?

Eu cred că în primul rând comportamentul cumpărătorului s-a schimbat și este într-un proces amplu de schimbare în perioada următoare. Observăm în primul rând deschiderea mult mai mare de a cumpăra online, pentru că este mai sigur. În al doilea rând, perioada de lockdown ne-a făcut să fim mai selectiv și s-a văzut un accent pe zona de lucruri personalizate și nu doar în industria de bijuterii ci în general. Oamenii vor să fie autentici, vor să aibă lângă ei lucruri care să îi reprezinte, lucuri care să spună o poveste. Ce este clar în momentul de față este că lucurile nu vor mai fi la fel în “epoca post-COVID”. Trebuie să fim pregătiți să ne adaptăm pentru a putea crește în continuare.

Ce ar trebui să învețe fiecare antreprenor de la o criză?

Ar  trebuie să învețe că are nevoie de un plan de rezervă și mai multe scenarii de stres. Trebuie să știe dinainte ce poate face dacă vânzările scad cu 10%, dar cu 30% dar cu 90%? Dar dacă cresc cu 50%? Pentru că și în acest caz este o provocare foarte mare, provocarea de a nu dezamăgi clientul.

Ar mai trebuie să creeze un fond de rezervă pentru cel puțin 6 luni în așa fel încât compania să se poată baza pe acest fond în momentele maxime de incertitudine. Și ar trebui să învețe că e nevoie să iți creezi relații foarte bune cu toți stakeholderii tăi pentru că în momente de criză, o relație bună cu ei te poate salva sau te poate ucide.

Ce trebuie să știe neapărat potențialii clienți despre voi?

Faptul că noi nu le vindem bijuterii, le aducem la viață amintirile cele mai dragi lor că să se bucure continuu de ele și să le poarte mereu alaturi de ei.

Ce vă propuneți pentru 2021-2022?

Ne propunem o creștere a cifrei de afaceri în ritmul anilor anteriori (+50%) și o creștere a EBITDA de peste 50%, dar cu accent foarte mare pe optimizarea proceselor. Vrem să ne asiguram încă de acum (când suntem mici) că lucurile pe care le facem le facem bine și le putem face la fel de bine și în viitor. Vrem să diversificam portofoliul de produse cu noi categorii de produse și noi materiale prețioase și să lansăm câteva noi servicii care vin în sprijinul clienților.

Cum este pentru dvs experiența de antreprenoriat în România?

România, ca orice țară are plusurile și minusurile ei în zona de antreprenoriat. Sunt anumite piedici pe care le are zona antreprenorială românească, nu ascunde nimeni asta, dar în fond asta inseamana să fii antreprenor, să reușești să ieși cât de profitabil poți din orice provocare. Îmi place foarte mult să fiu antreprenor și cred că România este un loc potrivit unde pot face asta, chit că sunt mulți factori negativi, începând cu impredictibilitatea fiscală și până la lipsa de infrastuctura.

Care ați spune că sunt tendințele în domeniu?

În primul rând, așa cum am mai spus, se simte o trecere puternică în zona de personalizare. Clienții nu mai doresc lucruri generale, vor ceva care să transmită un mesaj. Fie că vorbim de semne zodiacale, mesaje inspirationale, bijuterii cu nume sau cuvinte cu impact emoțional puternic, oamenii vor să fie unici.

Apoi observăm o deschidere tot mai mare în zona argintului care “mușcă” tot mai mult din “bucata de plăcintă” a aurului. Acest lucru poate să fie și din cauza crizei sanitare, dar și a prețului în creștere al metalului prețios arhicunoscut.

Pe zona de design am observat o cerere mare pentru bijuteriile cât mai simple. Diversele elementele de décor folosite anterior pentru înfrumusețarea pieselor de bijuterii nu mai sunt cerute atât de mult, se caută bijuteriile “clean”, dar cu un mesaj puternic.