Cum au creat o librărie online 4 studente fără experiență în programare

Print Friendly, PDF & Email

MerchantPro

Un material susținut de MerchantPRO

Look Inna Book este o librărie online, care are în portofoliu peste 1.000 de produse, poate onora comenzi atât în România, cât și în străinătate, dispune de un newsletter, are și promoții, sistem de plată online și livrare integrate. Până acum, nimic ieșit din comun, doar că magazinul online este de fapt un mock-up, creat de patru studente, fără nicio experiență în programare, în cadrul proiectului MerchantPro Edu, un demers educațional rezultat în urma colaborării dintre platforma locală SaaS de eCommerce MerchantPro și Universitatea Lucian Blaga din Sibiu.

În cadrul acestui proiect, 100 de studenți din an terminal și-au testat abilitățile de a lansa un business în eCommerce cu ajutorul MerchantPro, unul dintre cei mai importanți furnizori de platforme eCommerce. Studenții au creat 26 de magazine online, integrând în acestea funcționalități multiple, de la sisteme de plată și livrare, până la gestionarea comenzilor, iar mai multe despre acest proiect chiar interesant am scris aici.

Librăria online LOOK INNA BOOK a fost astfel creată de 4 studente de la specializarea Business Administration – cu predare în limba engleză – anul 3: Raluca Curecheriu, Miriam Suciu, Denisa Pașcu și Smaranda Palade. Cele patru au folosit platforma SaaS MerchantPro și au creat un proiect destinat “celor care cochetează cu lumea afacerilor, viitori antreprenori, studenți de business, manageri și nu numai, care vor sa devină cea mai bună versiune a lor”, după cum a definit în câteva cuvinte tema aleasă Raluca Curecheriu, unul dintre membrii echipei.

Vizual MerchantPro x ULBS V2b final

Mărturisesc faptul că la început am privit această activitate la seminar drept „o altă temă”, dar în timp ce duceam proiectul la bun sfârșit alături de colegele mele, s-a dovedit a fi o adevărată și veritabilă lecție de „cum se fac afacerile online” și a fost o plăcere, a precizat Miriam Suciu.

În procesul de creare a site-ului a fost fascinantă postura noastră de antreprenori, întrebându-ne întotdeauna “oare ce ar crede potențialii clienți?” “cum putem oferi o experiență unică publicului țintă?”. De asemenea, a fost interesant, având experiența shopping-ului online, să vedem ce se întâmplă de fapt în spatele fiecărui click, de la administrarea atributelor produselor până la procesarea comenzilor, a completat-o Raluca Curecheriu.

De la idee la afacere online: provocările creării unui site de la zero

Pentru că LOOK INNA BOOK se adresează unei game variate de clienți, echipa celor patru spune că și-au dorit să fie ușor de accesat, cu multe imagini sugestive, design atractiv, o gamă largă de produse și cu categorii bine delimitate.

Echipa de proiect a utilizat funcționalitățile platformei de eCommerce MerchantPro pentru a transforma ideea într-un magazin online gata de lansare. Astfel, LOOK INNA BOOK cuprinde produse cu descrieri complete, opțiuni de reduceri și vouchere, carusele dinamice, versiune în engleză și în română, widget-uri de social media, integrare (fictivă) pentru plăți online, abonare la newsletter și multe alte opțiuni specifice unui magazin online real.

Cea mai mare provocare a fost adăugarea produselor și repartizarea lor pe categorii, însă pe cât de dificil părea la început, spre sfârșit a devenit „o joacă de copil”. La fel pot spune despre întreg procesul dezvoltării acestui magazin online, părea ceva greu și mi se părea că nu voi înțelege foarte bine ce am de făcut, dar cu cât petreceam mai mult timp editându-l, cu atât a devenit mai plăcut și interesant să lucrez la el. O altă funcționalitate a platformei, care la început mi se părea dificilă, iar mai apoi s-a transformat în cea mai fascinantă, a fost bannerul stil carusel, a mai spus Miriam.

Pentru a crește potențialul businessului nostru ipotetic, am creat o variantă bilingvă și am dezvoltat opțiunea Premium a magazinului, prin care sumele cheltuite aici pot fi valorificate în puncte pe care le transpunem în oferte și alte beneficii, a adăugat Raluca.

Raluca mărturisește că echipei a ajuns să-i placă atât de mult să lucreze la site-ul ipotetic încât au dorit să realizeze in house, personalizat, fiecare banner, mock-up, logo-ul, chiar și design-ul agendelor, fapt ce a crescut numărul de ore alocate proiectului, dar și satisfacția produsului final, echipa plasând acest proiect în topul experiențelor și realizărilor notabile din întreaga facultate.

Concluzie: cât e de ușor este să lansezi un business

Proiectul, desfășurat pe parcursul unui semestru întreg, le-a oferit studenților o perspectivă asupra mediului de business actual, cu provocările sale evidente. Cunoașterea instrumentelor necesare lansării unui business reprezintă un atuu, iar faptul că viitorii antreprenori au acces la informație încă din băncile facultății este un avantaj considerabil.

Cred că a realiza un magazin online pe o platformă atât de user-friendly este destul de interesant și lipsit de bătăi de cap, dar pentru a dezvolta din aceasta un business este ceva mai complicat. Pe lângă partea tehnică mai sunt multe alte aspecte care trebuie luate în considerare atunci când implementezi o afacere. Dar ar fi o plăcere să pot deschide un magazin  online care să aducă un plus de valoare în societate, cu atât mai mult pe latura educativă, a precizat Miriam.

Prima mea experiență în crearea unor produse și vânzarea lor online a fost prin intermediul Amazon KDP, în care am prins curaj și entuziasm pentru acest domeniu, fiind urmată de demo-ul MerchantPro. Acesta mi-a confirmat că este o activitate pe care mi-aș dori să o întreprind zilnic și, cu siguranță să creez un business real. Este și greu și ușor să dezvolți un business online. Ușor pentru că există platforme puternice care te susțin în procesul de creare, UI/UX, ai totul la îndemână ceea ce te scutește de multe cheltuieli și timp pierdut, focusându-ți atenția spre partea creativă a business-ului. Greu – pentru că poți întâmpina suficiente probleme tehnice sau manageriale, care pe moment par a fi imposibil de rezolvat, a explicat și Raluca.  

Generația online friendly: azi studenți, mâine antreprenori

Rezultatul proiectului susținut de MerchantPro a fost apreciat și de coordonatorul cursului, Eugen Popescu, lector univ. dr. Facultatea de Științe Economice din cadrul Universității Lucian Blaga din Sibiu, „Proiectul mi-a atras atenția încă de la homepage, studentele care au lucrat la crearea acestui magazin online au reușit să dea un look plăcut site-ului lor de e-commerce, inclusiv jocul de cuvinte folosit pentru numele magazinului mi s-a părut ingenios ales”, a precizat acesta.

Consider că este esențial pentru studenți să-și însușească în cadrul seminariilor predate informații practice, să exerseze abilitățile ce îi vor pregăti pentru a-și dezvolta o carieră după absolvire. Astfel, parteneriatul universității cu MerchantPro a facilitat integrarea noțiunilor teoretice într-un exercițiu practic, extrem de util. Studenții au dovedit că înțeleg foarte bine rigorile din eCommerce și regulile unei piețe dinamice, accelerată de pandemie, a adăugat Eugen Popescu.

Desigur, proiectul celor patru studente este momentan un demo, nu este LIVE, iar lansarea unui business de succes implică mai multe aspecte, portalul online fiind doar unul dintre ele. De altfel, dincolo de rezultatul practic – nota obținută de studenții din anul terminal –, proiectul reprezintă un test pentru studenții care își doresc să testeze antreprenoriatul odată cu absolvirea facultății.

Este și unul dintre motivele pentru care MerchantPro a devenit partener în acest proiect, care va continua și în anul universitar următor. Proiectul MerchantPro Edu își propune să le dea curaj studenților, să îi facem conștienți de potențialul și simplitatea online-ului pentru dezvoltarea propriei afaceri. Feedback-ul echipelor implicate în proiect anul acesta a fost unul foarte încurajator pentru noi, întrucât, deși multora le este teamă să pornească un business încă, ceea ce este normal având în vedere lipsa de experiență, majoritatea ne-au transmis că au prins gustul și iau în calcul ideea de a găsi o nișă sau un domeniu în care într-o zi să dezvolte propriul magazin online”, spune Arthur Rădulescu, CEO & Founder MerchantPro.



Urmărește-ne și pe Google NEWS