[VIDEO] Emanuel Oană, New Business Dimensions: În urmă cu zece ani erau 40 de bănci în România, era bătaie mare. Acum lucrurile încep să se așeze
New Business Dimensions (NBD) este unul dintre cei mai importanți furnizori de software pentru sistemul bancar românesc. Platforma de raportare BIND, dezvoltată de NBD încă din 2010, este utilizată de peste 80% dintre băncile din România. Anul trecut, compania a raportat o cifră de afaceri de cca 6,3 milioane de Euro, reprezentând o creștere de 25% comparativ cu 2022. Și profitul NBD a crescut anul trecut cu 39%, ajungând la aproape 2 milioane de Euro.
New Business Dimensions și-a mărit, de asemenea, și echipa, în prezent având 40 de angajați full-time și 10 colaboratori în cele două sedii din București și Târgoviște. NBD este controlată de oamenii de afaceri Emanuel Oană, care deține 55% din acțiuni, și Marius Ionescu cu 45%.
Am discutat cu Emanuel Oană, CEO NBD, despre provocările lansate de noile reglementări din domeniul bancar, raportările CESOP, BASEL IV sau SAFT, ESG, clienți și noul parteneriat cu Inter Computer România.
Vezi interviul VIDEO aici:
Potrivit reprezentantului New Business Dimensions, creșterea businessului înregistrată anul trecut a fost determinată de cerințele de raportare pe care Uniunea Europeană, prin intermediul Băncii Naționale, le impune băncilor comerciale din România, dar și de fuziunile și mișcările din piața internă, cum ar fi preluarea băncii românești Alpha Bank Romania S.A. de către grupul bancar italian UniCredit sau tranzacția prin care Banca Transilvania a preluat OTP Bank România, OTP Leasing România IFN, OTP Asset Management România, OTP Factoring, precum și subsidiarele OTP Consulting România, OTP Advisors și Fundația OTP Bank România.
Toate aceste mișcări din domeniul bancar s-au tradus în proiecte IT pentru NBD, care au determinat și creșterea echipei: “nu poți, în contextul în care noi suntem un prestator de servicii și un producător de software, să-ți crești business-ul fără mărirea echipei“, explică Emanuel Oană.
CEO-ul NBD mai spune că sectorul bancar românesc începe acum să se așeze: “e o piață în continuă schimbare, înțeleg de la specialiști că e o transformare normală în cadrul maturizării pieței financiare bancare din România. În urmă cu zece ani aveam 40 de bănci în România și era o bătaie destul de mare pe sectorul acesta. Acum încep să se așeze“.
Circa 90% din business NBD este acoperit de cerințe din partea băncilor comerciale, însă compania dorește să-și dezvolte capabilitățile și în alte sectoare economice. Recent, New Business Dimensions a anunțat începerea proiectului de implementare la Fan Courier a unei soluții de Data Warehouse și Analytics, care va permite liderului pieței de curierat local să integreze și să analizeze datele din diferite surse, să creeze rapoarte personalizate și dashboard-uri interactive, precum și să obțină informații pentru luarea deciziilor. O soluție asemănătoare a fost implementată de NBD și la Cargus în toamna anului 2022.
Cum a început anul 2024 pentru New Business Dimensions
Prima jumătate a acestui an a fost o continuare firească a proiectelor demarate în 2023: “mai mult de 50% din proiectele pe care le avem în 2024 sunt proiecte începute încă din 2023. Deci a fost o continuare normală a activității“, spune Oană. Compania a fost implicată în integrarea unor componente IT din Orange Money în Alpha Bank, ca urmare a transferului de business dintre cele două entități, anunțat anul trecut.
Se anunță un an plin pentru NBD, Emanuel Oană spune că în ultimele luni firma sa a fost deja implicată în mai multe implementări pentru raportările CESOP și că urmează alte proiecte IT complexe, deoarece băncile din România vor fi nevoite să implementeze noua cerință a Autorității Bancare Europene – BASEL IV, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2025.
Începând cu 1 ianuarie 2024, procesatorii de plăți din România trebuie să raporteze trimestrial tranzacțiile transfrontaliere către Sistemul Electronic Central de Informații de Plată (CESOP) al UE pentru a combate frauda de TVA în comerțul electronic. Raportarea va include date detaliate despre plăți și beneficiari, iar implementarea necesită ajustări în sistemele ERP și procesele interne ale furnizorilor de servicii de plată.[Articol complet] ###
BASEL IV este un set de reforme propuse de Comitetul Basel pentru Supravegherea Bancară, care vizează consolidarea reglementărilor bancare globale pentru a spori stabilitatea financiară. Aceste reforme includ modificări în calculul riscului de credit, riscului operațional și riscului de piață, precum și cerințe suplimentare de capital și lichiditate. Scopul principal este de a reduce riscurile de sistem și de a asigura că băncile au suficiente rezerve pentru a face față șocurilor financiare. [Articol complet]
NBD și Inter-Computer România, cum a început colaborarea
În urmă cu câteva săptămâni am primit un comunicat de presă în care se anunța intrarea pe piață a unei noi companii de IT originare din Ungaria – Inter Computer, având ca partener local New Business Dimensions. L-am întrebat pe Emanuel Oană cum a început colanorarea cu firma maghiară și care sunt perspectivele de dezvoltare.
“În urmă cu câțiva ani, am avut discuții cu partenerii noștri de tehnologie, Microsoft și Oracle, pentru a extinde portofoliul NBD de produse în sectorul bancar. Având în vedere aria vastă de produse și servicii acoperite de acești furnizori, am început să abordăm și alte zone limitrofe față de focusul nostru inițial pe platforme de date, baze de date și instrumente BI“, spune managerul NBD.
Începând cu 2021, New Business Dimensions a început să acopere și domenii precum configurări de infrastructură hardware și software, servicii de cloud, automatizări, roboți și componente de integrare. Decizia a fost susținută de contextul economic favorabil, spune Oană, crescând cerințele clienților pentru aceste servicii IT. NBD a reușit să dezvolte o echipă de ingineri și arhitecți specializați, în principal în tehnologiile IBM și Microsoft.
“Anul trecut, am discutat cu parteneri din Ungaria și ne-am întâlnit cu reprezentanții Inter-computer Ungaria, ceea ce a dus la formarea unei companii comune, Inter-computer România, condusă de Gabriel Tomescu. Inter-computer România are IBM ca partener principal și a început deja să desfășoare proiecte și servicii pentru clienți. NBD, fiind bine reprezentată în sectorul bancar, vede această colaborare ca o oportunitate de a completa serviciile oferite. De asemenea, vom aborda cerințele ESG și reglementările DORA cu ajutorul colegilor de la Intercomputer. În concluzie, Intercomputer se află pe un drum bine definit și promițător“, adaugă Emanuel Oană.
Referitor la ESG, reprezentantul NBD spune că nu există încă o expertiză vastă în acest domeniu în România: “suntem într-un proces de cercetare internă pentru a dezvolta un produs destinat pieței bancare din România și nu numai, având în vedere posibilitatea de a extinde și în alte sectoare. Scopul produsului este să abordeze aspecte legate de conceptul ESG (Environmental, Social, and Governance). Din ce am văzut, nu pot spune că există o expertiză vastă în România în domeniul acesta. La fel ca și noi și clienții sunt în căutări de răspunsuri, explorează și ei variante, explorăm și noi variante“.
Criteriile ESG (Mediu, Social, Guvernanță) sunt standarde care evaluează impactul unei companii asupra mediului, societății și managementului intern. Acestea sunt importante pentru atragerea investitorilor preocupați de sustenabilitate. ESG include aspecte precum reducerea poluării, diversitatea angajaților și transparența în conducere. Companiile care respectă criteriile ESG sunt mai atractive pentru investitori și se adaptează mai bine cerințelor legale și ale consumatorilor). [Articolul complet]
Urmărește-ne și pe Google NEWS