Rok Magister, CTO SAP CEE: România are oameni talentați, nu doar în IT, dar cred că piața muncii nu este suficient de flexibilă

În cadrul turneului său european The Intelligent Enterprise Tour 2019, camionul SAP a ajuns și în România, plin cu exemple bazate pe diverse scenarii de business și cum pot fi aplicate noile tehnologii. Unul dintre ghizii camionului interactiv a fost Rok Magister, Chief Technology Officer (CTO) pentru regiunea CEE în cadrul SAP, pe care l-am rugat să ne răspundă la câteva întrebări.

Rok Magister lucrează la SAP de 12 ani. În acest timp, el a trecut de la marketing la diverse poziții tehnice, cu focus pe zona de cloud. Începând cu ianuarie 2018, Rok este CTO SAP pentru Europa Centrală și de Est. Anterior SAP, el a lucrat ca programator și a absolvit Facultatea Economică din cadrul Universității din Ljubljana, Slovenia, specializarea Informatică de Business.

După aproape un an de când a pornit în turneul său european, camionul SAP a ajuns și în București. Anul trecut, v-ați concentrat mai mult pe soluții dedicate companiilor și orașelor inteligente. S-a schimbat ceva în 2019? Ce tehnologii și scenarii de business au experimentat vizitatorii anul acesta? De ce ați ales acest format neobișnuit de prezentare? Cum au reacționat clienții la camionul SAP?

Camionul a fost conceput pentru a prezenta inovațiile SAP și pentru a-i inspira pe clienți să inoveze alături de noi. Una dintre cele mai recente inovații prezentate în camion este platforma SAP Leonardo, care ajută companiile să integreze mai ușor și mai rapid noile tehnologii, precum Machine Learning, Inteligența Artificială, Internet of Things. Fiind mobil, camionul ne permite să mergem noi la clienți, astfel încât aceștia să nu fie nevoiți să vină mereu la o prezentare de-a noastră. Ne-am dorit să le oferim o experiență grozavă într-un mod inedit! Și credem că am reușit: reacțiile lor sunt pozitive mai ales datorită faptului că pot înțelege oportunitățile oferite de tehnologiile SAP mai ușor decât dacă le-am fi prezentat pe hârtie sau în slide-urile clasice.

Nu am schimbat strategia, focusul rămâne pe companii inteligente, iar asta se vede în modul în care folosim acest camion și ce prezentăm în el. În schimb, am adăugat anul acesta mai multe exemple și componente ce țin de Inteligența Artificială (AI), tehnologii imersive și experiențe de transformare digitală. Este important de urmărit cum acești factori vor influența companiile și mediul de business. Spre exemplu, dacă reușim să combinăm așa-zisele date experiențiale cu cele operaționale, putem vizualiza ce se întâmplă într-o companie, vedem contextul în care se întâmplă, motivele și modul în care acele lucruri sunt percepute. Vom putea, astfel, să dăm o nouă semnificație expresiei „a conduce o companie“.

Camionul SAP în parcarea Baneasa Shopping City

Bucureștiul a fost parte dintr-un turneu pan-european. Ce țări ați mai vizitat? Cum se compară România cu celelalte țări vizitate în ceea ce privește adoptarea noilor tehnologii și a transformării digitale?

Oprirea din București a fost printre ultimele popasuri ale camionului în turneul său european, care a început în Germania și a continuat cu Slovenia, Austria, Slovacia, Polonia, Spania, Croația și Elveția.

România stă bine la capitolul digitalizare, la fel ca restul țărilor din CEE, regiune de care mă ocup. Totuși, cred că avantajul pe care îl au românii este modul smart în care folosesc cunoștințele și informațiile pentru a genera modele de business noi. Aici putem menționa companii precum Rompetrol, Dedeman sau Nissa. Combinând expertiza clientului cu tehnologiile SAP, împreună putem scrie o poveste de succes în business.

“Când o companie găsește omul potrivit, pierde foarte mult timp cu partea administrativă și trainingul”

Pentru multe companii din România, cea mai importantă barieră în dezvoltare este deficitul forței de muncă. Firmele se confruntă din acest motiv cu niveluri scăzute de productivitate și calitate. Să râmână competitive în acest context e o provocare. Auzim că inovațiile tehnologice și digitalizarea pot fi o soluție pentru aceste probleme. Dar ce înseamnă acest lucru, mai exact? Cum pot noile tehnologii să ajute companiile?

România are oameni talentați, nu doar în IT, dar cred că piața muncii nu este suficient de flexibilă. Când o companie găsește omul potrivit, pierde foarte mult timp cu partea administrativă și trainingul. Onboardingul, procesul de familiarizare a noului angajat cu procedurile companiei, ar trebui să dureze cât mai puțin. Ar trebui ca recrutul să-și poată începe activitatea de a doua zi.

Asta încearcă să facă SAP, să ofere companiilor beneficiile utilizării roboticii și a tehnologiilor digitale. Acestea pot fi utilizate în automatizarea unui volum mare de sarcini, în special administrative. Oamenii nu ar trebui să se teamă că își vor pierde locurile de muncă, din contră, ei își vor putea valorifica mai bine potențialul în roluri cu un impact mai mare asupra succesului companiei. O astfel de abordare va ajuta organizațiile să devină mai eficiente, dar și să câștige loialitatea angajaților, care se vor simți mai împliniți la locul de muncă și mai utili companiei.

În ultima perioadă, inovație a devenit un termen omniprezent, un concept care promite lucruri uimitoare. Totuși, în multe situații, fiind presați să inoveze, managerii nu știu de unde să înceapă. Ce îi sfătuiești?

De multe ori, când vor să inoveze, să demareze un proiect de transformare digitală, primul lucru pe care îl solicită companiile este costul. Dar, în opinia mea, o astfel de abordare este cea mai ușoară cale spre un proiect nereușit. Eu le recomand managerilor să ne contacteze, le prezentăm posibilitățile și tehnologiile pe care le pot testa înainte de a demara proiectul. Putem crea rapid o soluție prototip pe care o companie o poate testa fără vreo obligație de cumpărare. Pe baza feedback-ului primit de la client, putem customiza mai mult soluția. Abia apoi putem discuta și despre preț.

Atunci când inovăm, pornim mereu de la viziunea clientului, unde își dorește acesta să ajungă la finalul procesului de transformare digitală. Plecând de aici, proiectăm toți pașii necesari pentru ca viziunea să devină realitate cât mai curând. Asta le recomand tuturor companiilor, să înceapă cu viziunea și să nu le fie teamă de schimbări.

“Blockchain e o chestiune de încredere transcrisă în linii de cod (programare, nu peștele!)”

Blockchain este un alt cuvânt peste care dăm la fiecare pas. Este o tehnologie promițătoare, despre care toată lumea discută, dar care stă în umbra controversatului Bitcoin. Multe companii consideră implementarea practică a blockchain foarte complexă și dificilă. Cum vezi viitorul aplicațiilor practice ale blockchain?

Trebuie să înțelegem că utilitatea blockchain pentru companii nu are legătură cu criptomonedele și se află încă în stadiu de cercetare și dezvoltare. Putem spune că stadiul este similar cu anii de început ai internetului. În 1990 nu existau încă foarte multe aplicații practice pentru internet. Așadar, cred că va dura ceva, dar asta nu înseamnă cu nu putem lucra cu această tehnologie în prezent.

Un bun exemplu este Bumble Bee Foods, cel mai mare retailer de fructe de mare și pește din SUA. Compania utilizează SAP Cloud Platform Blockchain pentru a urmări traseul tonului din ocean până în farfuria consumatorului. Acesta poate scana codul QR de pe ambalaj pentru a afla ce dimensiune avea peștele, locul unde a fost pescuit, certificatele sanitare, politica de sustenabilitate a firmei.

Blockchain e o chestiune de încredere transcrisă în linii de cod (programare, nu peștele!). Iar industria producătoare de alimente și băuturi este un domeniu în care încrederea în calitatea produselor este esențială pentru consumator. Bumble Bee Foods este un excelent exemplu în acest sens, blockchain permite companiei să devină mai transparentă în relația cu clienții săi.

Un alt domeniu pe care camionul SAP a pus accent este conceptul de orașe inteligente – smart city – în care tehnologia modernă îmbunătățește traficul, monitorizează mediul și infrastructura și contribuie la dezvoltarea urbană, pentru a face orașul un loc mai bun de trăit. Toate acestea sună minunat, desigur, dar nu este doar o teorie și o viziune pentru viitor? Care sunt experiențele tale practice cu inovațiile smart city?

Conceptul de oraș inteligent nu mai este doar o viziune. Desigur, încă nu avem scenarii practice de integrare completă a tehnologiilor inteligente, există doar în teorie, dar părți din aceste scenarii sunt deja implementate și funcționale.

Unul dintre exemplele pe care îmi place să le ofer este Novo Mesto din Slovenia, țara mea de origine. Acolo există un proiect-pilot pentru îmbunătățirea calității aerului și a facilităților de parcare. Administrația orașului primește feedback din partea oamenilor care utilizează spațiile de parcare și, având implementate tehnologii inteligente, municipalitatea vede cum și unde sunt folosite locurile de parcare. Sistemul le prezintă autorităților zonele în care orașul trebuie să investească în viitor.

Orașul a mai montat senzori de mișcare pe stâlpii de iluminat, care monitorizează modul în care populația se mișcă. Când nicio persoană nu se află într-un anumit loc, lumina este diminuată, reducând astfel consumul de energie. Așadar, până acum, orașul inteligent nu este doar o teorie.

Cum s-a schimbat rolul departamentului IT în contextul apariției de noi tehnologii, în special cloud? Cine este în prezent inițiatorul inovației într-o companie?

Cloud-ul mi se pare exemplul perfect de tehnologie imersivă. Apărută în urmă cu doar câțiva ani, aceasta este acum integrată perfect în viețile noastre, iar tehnologia se va devolta din ce în ce mai mult. Salvăm fotografiile în cloud, ascultăm muzică disponibilă în cloud și, foarte probabil, vom putea rescrie conversații în documente stocate în cloud.

O transformare importantă, demarată pe fondul avântului utilizării tehnologiei cloud în business, este trecerea responsabilității de la IT la departamentul de vânzări, în ceea ce privește adopția de tehnologie. Vânzările trebuie să fie întotdeauna inițiatorul, pentru că inovația este strâns legată de comerț.

Așadar, într-un viitor nu foarte îndepărtat, specialiștii IT vor deveni consilieri de afaceri – business advisors –  cei care înțeleg perfect toate procesele unei companii. Ei vor trebui să recomande cele mai bune tehnologii pentru departamentul de vânzări.

Aș dori să adaug faptul că SAP oferă clienților săi posibilitatea de a alege între soluții cloud și on-premise, sau o combinație între cele două.



Urmărește-ne și pe Google NEWS