Vrei să deschizi un magazin online? Sfaturi de la Generația Z
Un material susținut de MerchantPRO
Șapte studenți de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu au creat trei magazine online, gata de a fi lansate, în doar câteva săptămâni. Acoperind domenii diferite de activitate, de la piese de mobilier la încălțăminte sau produse de îngrijire, magazinele online au fost create de la zero de studenții-antreprenori cu niciun fel de experiență în programare. Cum? Accesând o platformă de soluții SaaS pusă la dispoziție în cadrul unui proiect educațional ce are ca obiectiv pregătirea practică, nu doar teoretică, pentru debutul lor profesional.
În loc de proiecte în power point sau eseuri pe care le uită imediat după predare, studenții Universității Lucian Blaga din Sibiu au avut de realizat în cadrul seminarului de Comerț Electronic, crearea unui magazin online, gata de lansare. Astfel, cei peste 100 de studenți participanți au creat 26 de magazine online, integrând în acestea funcționalități multiple, de la sisteme de plată și livrare, până la gestionarea comenzilor. Mai jos am descris trei dintre magazine și experiența avută de studenți la crearea lor.
Furnworld (îl găsești aici: http://bace-gr1-e2.demo.ro), magazin online de mobilă și decorațiuni interioare, a fost creat de 5 studenți de la specializarea Business Administration – specializare cu predare in limba engleză, anul 3, respectiv: Nan Vlad, Preda Ana, Muntoiu Florin, Mociar Patricia, Astigarraga Aitor (Spania).
Shoe Shop (îl găsești aici http://ectsce-gr2-e8.demo.ro), magazin online care comercializează o gamă variată de încălțăminte sportivă, a fost creat de Bădilă Simona, studentă în anul III, la Economia Comertului, Serviciilor si Turismului. ADAP (îl găsești aici http://ectsce-gr1-e1.demo.ro/), magazinul de produse de îngrijire corporală, a pielii și părului, a fost creat de Birghișan Dana, studentă în anul III la specializarea Economia Comertului, Serviciilor si Turismului.
Roman Denisa, studentă la Economia Comertului, Serviciilor si Turismului , a pus bazele librăriei Bookstore (momentan se află aici: http://ectsce-gr2-e6.demo.ro/), Popa Andreea (Marketing) a creat în câteva săptămâni Make-up Atelier (poate fi accesat aici: https://mkce-gr1-e1.demo.ro), un magazin online cu produse de make-up și îngrijire.
Țintea Andrei- Bogdan (Economia Comertului, Serviciilor si Turismului ) a realizat în cadrul aceluiași seminar Urban Sophistication– (momentan se află aici: https://ectsce-gr2-e3.demo.ro), magazin de accesorii pentru iPhone, cu public țintă adolescenți și tineri, în timp ce Goraș Mihaela, studentă la aceeași specializare, a creat Parfumino, (îl găsești aici: http://ectsce-gr2-e7.demo.ro/), o parfumerie onlinepentru întreaga familie.
Cum a fost ales domeniul de activitate
Printre motivele enumerate de cele trei echipe s-au numărat pasiunea pentru un anumit domeniu, accesibilitatea și adresabilitatea largă pe piață, dar și felul în care studenții-antreprenori au interacționat cu domeniul respectiv anterior. În plus, unii dintre aceștia au considerat seminarul un test pentru a vedea cum se descurcă dacă lansează un business cu adevărat, lucru pe care unii dintre ei chiar intenționează să-l facă, în curând.
Cât de dificilă a fost crearea magazinului online
Este importantă alegerea platformei pentru realizarea oricărui magazin online. Noi am creat FurnWorld destul de ușor, deoarece în mare parte procesul a fost intuitiv, iar MerchantPro îți oferă orice ai nevoie, pentru a-ți transforma ideea într-un magazin online atractiv și ușor de utilizat. Din punctul meu de vedere, cea mai interesantă funcționalitate ar fi partea de instalare a aplicațiilor în website. Unele fiind cu plată, altele gratis, cu un singur click, site-ul poate avea o nouă calitate în cateva secunde, a spus Vlad Nan, unul dintre creatorii proiectului FurnWorld.
Printre funcționalitățile pe care a pus accent echipa care a realizat magazinul online s-au numărat search barul rapid, headerul minimalist care include înregistrarea, stadiul comenzii, posibilitatea de a vizualiza site-ul într-una dintre cele 4 limbi disponibile și opțiunea a vedea prețurile în monede diferite, în funcție de limba aleasă. De asemenea, studenții au integrat o funcționalitate pentru personalizarea și detalierea produselor selectate.
Nu aș putea spune că a fost neapărat dificil, ci a fost ca orice nouă experiență, care la început e necunoscută, dar mai apoi încercând toate butoanele și opțiunile începi să creezi pagina. E ca un joc nou de societate, la început nu îți dai seama în ce punct al hărții ești, dar citind regulile și acționând conform lor, reușești să-l asimilezi. Repetând aceleași acțiuni pentru mai multe produse am reușit să înțeleg cum sunt legate acțiunile precedente de celelalte: crearea unei pagini dinamice pornește de la crearea unor categorii de produse. Până la urmă repetarea e mama învățării, a precizat și Mihaela Goraș.
Designul, ușurința în navigare sau în a comanda s-au numărat și printre funcționalitățile pe care s-au focusat și echipele care au realizat ShoeShop și Adap, în timp ce, pentru Urban Sophistication cea mai interesantă funcționalitate integrată a fost cea referitoare la categoriile dinamice.
Acest proiect ne confirmă că tinerii au apetit pentru antreprenoriat. Sunt tineri, nativi digitali, motivați, entuziaști și interesați de antreprenoriat, iar prin acest proiect ne dorim să-i încurajăm să se orienteze și către o carieră de antreprenor, să-i învățăm să-și transpună ideile de business într-un plan de afaceri și să-și seteze obiective realiste. Piața de e-commerce a înregistrat o evoluție spectaculoasă în ultima perioadă, previziunile fiind de creștere accelerată și în următorii ani, și cu siguranță, este și va fi un sector către care își vor îndrepta atenția tot mai mulți tineri, a precizat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Cât de greu este să deschizi un magazin online?
Am apreciat la studenți că, în contextul pandemiei, când s-a lucrat cu precădere online au reușit să găsească o modalitate de a colabora și a duce la bun sfârșit proiectul susținându-se și ajutându-se reciproc, chiar dacă nu se aflau nici măcar în aceeași țară nu doar în aceeași sală de curs. Au fost unii dintre cei mai ambițioși și harnici studenți cu care am lucrat în semestrul precedent, a precizat Eugen Popescu, lector. univ. dr. Facultatea de Științe Economice din cadrul Universității Lucian Blaga din Sibiu.
Concluziile celor trei echipe de studenți-antreprenori vizavi de dezvoltarea unui business pe online sunt încurajatoare:
Nan Vlad (Furnworld): Din punctul meu de vedere, având puțină experiență, nu este foarte greu să activezi online ca și companie. Bineînțeles că un business online nu înseamnă doar website. Pentru a te dezvolta te poți folosi atat de creștere organică (activitate pe social media, website, SEO) cât și de servicii pentru reclama (Google, Facebook, Instagram, etc…)
Simona Bădilă (Shoe Shop): Dezvoltarea unui business online nu mi se pare complicată, datorită platformelor disponibile în momentul de față, ușor de utilizat, intuitive, accesibile ca informație și preț. Partea complicată intervine în stadiul de aprovizionare și depozitare, deoarece, depozitarea mai ales generează costuri.
Dana Birghișan (Adap) Nu consider că este foarte complicat să dezvolți un business online deoarece ai acces foarte ușor la informația necesară pentru crearea unui business și există multe platforme care pot să îți ofere ajutorul necesar.
Popa Andreea-Iuliana (Make-up Atelier): Comerțul cu produse funcționează bine online deoarece cumpărătorii sunt mai mult ca niciodată la un click distanță și pot ajunge pe pagina noastră dacă avem optimizări bune la sursa Google. Cel mai greu, din punctul meu de vedere este începutul când este nevoie de promovarea vânzărilor, optimizarea paginii încât să pară cât mai „de încredere”, atragerea fidelității consumatorilor.
Goraș Mihaela (Parfumino): Canalele de comunicare online mi se par mult mai rapide și eficiente, astfel că și o afacere online poate să-și facă cunoscut numele într-un termen scurt. Dificultatea cel mai probabil vine de la elaborarea unor strategii de comunicare eficiente.
Iar dacă funcționalitățile unei platforme e-commerce au fost atât de accesibile unor studenți fără experiență în programare, implementarea unui proiect real, nu de test ca în acest caz, este (cel puțin) la fel de facilă.
Așa cum au testat în cadrul acestui proiect, datorită accesului la MerchantPro, soluția SaaS numărul 1 în România, antreprenorii pot accesa o soluție completă și stabilă pentru magazinul lor online. Ce n-au descoperit studenții, pentru că nu au ajuns cu proiectele lor în piață, este că soluția MerchantPro oferă funcționalități adaptate la toate fazele de dezvoltare a business-ului, de la start-up până la scale-up, a mai precizat Arthur Rădulescu.
Urmărește-ne și pe Google NEWS