Z – generația nativilor digitali, a sustenabilității și a faptelor bune

85% dintre tinerii din generația Z își doresc să devină antreprenori, arată un studiu din 2021, iar felul în care ei privesc ei modul de a face business este aparte. Vlad Cămărășoiu (21 de ani) și Luca Oriță (20 de ani), foști colegi de liceu care în prezent studiază administrarea afacerilor în Olanda, respectiv computer science în Marea Britanie, sunt doi dintre tinerii antreprenori ai generației Z. Ei au profitat de schimbările aduse de pandemie în comportamentul de consum al românilor și au lansat EasyBitez, un asistent digital pentru gătit. În câteva luni de la lansare, amprenta generației se poate observa în felul în care își desfășoară activitatea.

Născuți după 1995, reprezentanții generației Z au crescut cu social media și tehnologie mobilă. E generația care nu-și poate imagina viața fără internet, Google ori rețele sociale. Obișnuită ca totul să fie la un click distanță, să se întâmple repede, iar pandemia a accentuat această tendință nativă a lor. Așa arată și propunerea celor doi antreprenori. O destinație pentru românii pasionați de gătit, dar ocupați și cu o disponibilitate redusă pentru a-și face cumpărăturile la supermarket, EasyBitez.ro oferă posibilitatea comenzii ingredientelor pe baza unei rețete livrate împreună cu acestea.

Ideea de business ne-a venit ca urmare a experiențelor trăite în vestul Europei, unde acest concept este deja extrem de cunoscut și de folosit, deoarece conferă clientului confort în planificarea și gătirea unor preparate, pe care altminteri le-ar manca doar la restaurant. Astfel, când am revenit în România, a apărut fireasca întrebare: și la noi de ce nu? Avem ca model giganții din piețele internaționale, care au transformat acest model de business într-un real succes – Vlad Cămărășoiu, fondator EasyBitez.ro

Vlad Cămărășoiu EasyBitez
Vlad Cămărășoiu EasyBitez

Potrivit unui studiu recent realizat de First Insight, marea majoritate a cumpărătorilor din generația Z se orientează către comerțul sustenabil (73%), fiind dispuși să cheltuiească cu 10% mai mult pe produse sustenabile. Consumatorii preferă produsele prietenoase cu mediul și se orientează către brandurile care susțin consumul responsabil.

Sustenabilitatea, în ADN-ul businessului

De altfel, în profilul clientului Easybitez.ro a trecut de la început orientarea către sustenabilitate și evitarea risipei. Clienții celor doi tineri antreprenori pun, totodată, preț pe timpul liber petrecut într-un mod constructiv, plăcut, care își doresc să evite deplasările la supermarket și adoptă un stil de viață sănătos. Ingredientele sunt gata cântărite și numerotate în ordinea folosirii lor, tocmai pentru a optimiza timpul de preparare și a evita risipa alimentară, consumul responsabil și sustenabil fiind definitoriu pentru business-ul celor doi.

În general, persoanele care ajung pe site la noi sunt persoane informate și orientate către un stil de viață sănătos. Produsul nostru oferă niște avantaje clare, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Pe termen scurt, oferim o experiență a gătitului cât mai plăcută, și aducem diversitate în bucătăria clienților noștri, cu rețete cât mai inovative și mai simple în același timp, iar pe termen lung oferă un stil de viață sănătos, echilibrat și waste-free – Vlad Cămărășoiu

Implicare în viața comunității

Tootdată, conform unui raport Donor Pulse, o altă particularitate a generației Z este filantropia. Sunt cei mai generoși donatori, mai mult de jumătate fiind dornici să doneze sau să se implice în cauze sociale. Sunt empatici, răspund ușor mesajelor de tip CSR, donează, demarează petiții pentru susținerea cauzelor în care cred, își doresc să schimbe lumea în bine.

Susținerea cauzelor sociale este de asemenea o prioritate și pentru cei doi fondatori EasyBitez.ro. După doar câteva luni de activitate, când încă își calibrează business-ul și sunt într-o adaptare la piață, ei au decis să doneze 1000 euro către Asociația Sister, un program 100% de voluntariat care, de aproape 15 ani, este alături de copii și tineri din centrele de plasament sau cu afecțiuni neuropsihiatrice, de bătrâni din aziluri și de familii care trăiesc în sărăcie extremă – mulți dintre ei fiind privați de căldură, apă potabilă sau electricitate.

Considerăm că este important ca un business să ofere ceva înapoi comunității, iar unul dintre obiectivele EasyBitez.ro a fost de la început să se implice în proiecte care fac acest lucru. De aceea am ales să facem această donație, în decembrie, din fonduri provenite din vânzările noastre. Vom continua această practică anual și, ori de câte ori vom putea, ne vom implica și în alte proiecte de CSR – Vlad Cămărășoiu