Ziua Afacerii Tale 2021: Claudiu Ciobanu, co-fondator Retail FMCG Media – compania care coordonează trei publicații online de business de pe nișa de Retail
Astăzi, la nivel internațional, se sărbătorește Ziua Afacerii Tale – Own Business Day. O inițiativă lansată de Metro în urmă cu șase ani, Ziua Afacerii Tale a devenit un prilej de recunoaștere a antreprenorilor din toată lumea, cu afaceri mai mici sau mai mari, oameni care încearcă în fiecare zi să le facă și altora viața un pic mai bună. Și noi, la Digital-Business.ro, am profitat de această ocazie pentru a le oferi antreprenorilor un boost de awareness. Este felul nostru de a spune Mulțumim!
Claudiu Ciobanu, co-fondator Retail FMCG Media
Claudiu are 48 de ani, este tatăl a două fete și antreprenor din 2008. În urmă cu 11 ani a lansat revista online de business Retail-FMCG.ro, care ulterior s-a transformat în Retail FMCG Media, companie care coordonează trei publicații online de business de pe nișa de retail – Retail-FMCG.ro, BricoRetail.ro și ElectroRetail.ro, organizează evenimente de business și operează B2B Meetings, platforma online care conectează furnizorii de echipamente, soluții și servicii cu companiile de retail & FMCG & eCommerce, despre care am scris aici. Citește mai jos un scurt interviu cu Claudiu Ciobanu.
Orice afacere se lovește de greutăți la început. Care a fost cea mai mare provocare pe care ați depășit-o și cum?
Claudiu Ciobanu: Începuturile noastre ca antreprenori au venit într-o arie – servicii de marketing in-store – cu adresabilitate către companiile din retail&FMCG, una foarte familiară nouă, în care ne desfășurasem activitatea anterior. Deși timp de aproape doi ani, chiar anii de început în antreprenoriat, am experimentat un boom pe zona de business, serviciile noastre au fost foarte afectate, apoi, de criza financiară din 2009 – 2011, o criză care, inevitabil, ne-a cuprins și pe noi. În mai puțin de un an, business-ul nostru s-a redus la o treime, în termeni de cifră de afaceri, iar apoi am fost nevoiți chiar să-l închidem. A urmat o perioadă în care a trebuit să ne ridicăm de acolo de unde am căzut, să ne ștergem de praf, să ne reinventăm și să creăm altceva. Mult mai durabil și mult mai solid în fața altor crize ce urmau să vină.
CITEȘTE TOATE INTERVIURILE #ZiuaAfaceriiTale 2021
Astfel, după o perioadă de teste, în luna noiembrie 2010, am lansat publicația online de business retail-FMCG.ro, având la bază un alt gen de abordare, nu de jurnaliști clasici, ci a unor oameni care provin din industrie și care cunosc îndeaproape toate procesele și fenomenele din industria de retail & FMCG. Puternic ancorați în realitatea retail&FMCG din România, argumentele noastre au fost diferite, modul de înțelegere a fost unul diferit și a adus valoare, iar feedback-ul primit din partea comunității noastre, formate în jurul publicației, a fost și este unul foarte bun.
retail-FMCG.ro a devenit, între timp, cea mai citită publicație B2B din mediul online din România, de pe nișa de retail & FMCG & eCommerce, iar o altă criză, de altă natură, 10 ani de zile mai târziu, ne-a găsit în mediul potrivit (online) și în nișa potrivită (retail & FMCG & eCommerce).
Apoi am acoperit, pe același model, și alte nișe, precum cea de DIY, Home Improvement și Gardening, prin publicația BricoRetail.ro, iar mai apoi cea de Electro IT & C și eCommerce, prin publicația ElectroRetail.ro. Mai mult, am creat și alte tool-uri, adaptate situației actuale, precum B2B Meetings. Platforma B2B Meetings este un instrument potrivit pentru a-ți face cunoscute produsele și serviciile și o alternativă la networking-ul și întâlnirile de business face-to-face din cadrul evenimentelor fizice – conferințe, târguri și expoziții, care în acest moment nu pot avea loc.
Ce cadou i-ați face businessului Dumneavoastră și de ce?
Claudiu Ciobanu: Ca orice antreprenor, te gândești – și nu e o rușine să te gândești așa – la un exit, iar acest lucru pentru noi ar fi ca o recunoaștere, ca o încununare a unui efort pe care îl facem de 11 ani, perioadă în care am creat și dezvoltat un brand, o platformă utilă profesioniștilor din nișa de retail & FMCG. Ar fi un cadou perfect.
Ce sfat v-ar fi plăcut să primiți când ați început și ce le recomandați tinerilor antreprenori?
Claudiu Ciobanu: Cel mai important sfat pe care mi-aș fi dorit să-l primesc la începutul perioadei mele de antreprenor ar fi fost: “Nu-ți pune toate ouăle într-un singur coș, riști să se răstoarne și să le spargi pe toate”. Cu alte cuvinte, nu sta doar într-un business, care e posibil să moară, mai ales într-un context nesigur și prea puțin predictibil precum cel actual, ci crează-ți mai multe plase de siguranță, astfel încât reculul unei posibile crize/ greutăți să fie unul mai ușor de încasat sau chiar inexistent. Aceasta este și recomandarea mea principală către tinerii antreprenori.
Ce planuri aveți pentru 2022?
Claudiu Ciobanu: Planurile noastre pentru 2022, la care deja lucrăm, este să reîncepem să organizăm evenimentele noastre fizice, evenimente de business dedicate industriilor cărora ne adresăm. Ne lipsesc evenimentele fizice, atât din punct de vedere oportunități, căt și din punct de vedere relații umane cu partenerii și cu comunitatea noastră. Am lansat platforma B2B Meetings, care facilitează întâlnirea dintre furnizori și retaileri, pentru o gamă completă de produse și servicii, iar în octombrie vor avea loc primele întâlniri online one to one – 100 la număr. Este un prim pas spre normalitate așa cum o cunoșteam, însă sperăm ca 2022 să ne aducă o dezvoltare exponențială a proiectului, având în vedere că întâlnirile online oferă o mobilitate și o flexibilitate pe care o știam, dar nu o foloseam înainte de pandemie.
De asemenea, lucrăm activ la un nou proiect online, lansat în acest an în luna iunie, și care ne dorim să-l ducem într-o zonă de publishing premium. Este vorba despre OrDeLi, publicația digitală trimestrială despre Organizare, Design și Fine Living, un proiect în colaborare cu alți trei antreprenori: Alina Ciobanu, soția mea si co-fondatorul Retail FMCG Media, Diana Mihăilă, primul Master Professional Organizer din România și Diana Moldoveanu, fondatorul proiectului Design Therapy.
Urmărește-ne și pe Google NEWS