Silviu Petricescu, mentor startup-uri la Oxford University: Ideal ar fi ca schimbarea să se producă atunci când ai succes

Print Friendly, PDF & Email

Înainte ca economia să intre la apă din cauza pandemiei de coronavirus, mulți oameni se gândeau la o schimbare profesională. Fie nu erau mulțumiți de salariu, fie voiau să-și schimbe domeniul în care activează. Schimbarea e bună, dacă o faci la momentul potrivit… până la urmă, e singura constantă în viață, spunea un filozof din Grecia antică. Este ACUM momentul potrivit pentru schimbare?

Pentru că e destul de greu 😀 să aflu ce părere are grecul Heraclit despre schimbarea de carieră în anul 2020, marcat de criza Covid-19, am apelat la Silviu Petricescu, românul de la Oxford University Innovation care consiliază tinerii antreprenori incluși în incubatorul britanic de startup-uri.

Silviu a petrecut ultimii 20 de ani lucrând în industria telecomunicațiilor, în diverse roluri și domenii: de la operațiuni cu clienții, marketing, management de produse & tehnologie la digital transformation.

Mi-am început cariera în 1999, în România, lucrând pentru Connex (actualmente Vodafone) România, iar în 2010 m-am relocat în Marea Britanie pe o poziție de Principal Product Manager Built-în Connectivity în cadrul Vodafone Group Enterprise.

Timp de 3 ani, Silviu a administrat portofoliul global de conectivitate mobilă al grupului Vodafone și a dezvoltat produse alaturi de parteneri precum Dell, Samsung, Sony, Acer, Asus, Lenovo sau Amazon. În 2013 s-a alăturat echipei de M2M (Machine2Machine), tehnologie denumită în prezent IoT (Internet of Things), pentru a coordona o echipă globală de manageri de produse. Responsabilitatea sa a fost să creeze și să lanseze primele produse IoT business-to-business-to consumer (B2B2C) pe piață, cum ar fi “SOBE” (Simple Out of the Box Experience) pentru industria de consumer electronics sau “Internet in the car” pentru cea auto.

CITEȘTE ȘI 5 sfaturi pentru familiile cu două cariere

În ultimii doi ani, Silviu a condus echipa de Management de Produse IoT responsabilă de gestionarea ciclului de viață a portofoliului de produse IoT și de transformare digitală. Din această poziție, acesta s-a ocupat de alinierea strategiei produselor IoT cu operațiunile și partenerii Vodafone la nivel global, a administrat portofoliul din punct de vedere al performanței și a coordonat inițiativele de transformare digitală în cadrul diviziei IoT.

După absolvirea unui Executive MBA la Oxford University, Silviu a început anul acesta o colaborare cu Oxford University Innovation, în calitate de consilier și mentor pentru startup-urile afiliate.

Ce îl determină pe individ să facă o schimbare de carieră? Dorința apare mai degrabă atunci când ai deja succes într-un domeniu?

Cred că dorința de schimbare vine în general atunci când ești pregătit de schimbare și ea trebuie să se întâmple. Asta înseamnă că poate apărea fie când ești în vârful carierei și ai succes, fie când nu mai ai deloc succes în ceea ce faci și schimbarea vine ca o soluție de a ieși din acel impas.

Ideal ar fi ca schimbarea să se producă atunci când ai succes și vrei să treci la nivelul următor. Cele mai bune decizii sunt cele luate atunci când ești într-un context deja favorabil, când ai luciditatea să cântărești corect plusurile și minusurile unei schimbări. Când ești condiționat de necesitatea unei schimbări, ești mai predispus la un compromis și, natural, vei avea tendința de a lua o decizie cu care nu ești neapărat confortabil.

Este vreodată prea târziu să-ți dai seama că vrei o altă carieră?

Niciodată nu este prea tărziu! Important este să îți găsești puterea să ieși din zona de confort și să nu ignori dorința unei schimbări. Consider că, dacă cineva are mindset-ul potrivit și este dispus să învețe mereu lucruri noi, poate face, teoric, orice job.

My boss, My teacher: CEO Softbinator Technologies predă la Facultatea de Mate-Info

Sunt foarte multe cazuri în care oamenii încep pe un drum și sfârșesc pe altul. În adolescență visam să devin pilot militar pe avioane de vânătoare, de accea am mers la Liceul de Aviație (Aurel Vlaicu) din București. Mi-am început cariera în telecomunicații în cadrul departementului de Relații cu Clienții la Connex. Ca mine erau majoritatea colegilor, unii dintre ei terminaseră teologie, medicină, arhitectură, electronică etc.

Care sunt motivele pentru care ai vrea altceva în viața profesională?

În general, oamenii aleg două direcții: specializare sau diversificare. În funcție de acestea, motivele pot varia între a învață mai mult și a deveni expert într-un anumit domeniu sau de a învață mereu lucruri noi. Bineînțeles că pot exista o mulțime de alte motive care să genereze schimbarea, cum ar fi cultura companiei, șeful direct, oportunitățile de dezvoltare oferite sau work-life balance.

Eu am avut norocul să fiu mereu în zonele unde se întâmplau cele mai interesante lucruri în telecom: 3G, 4G, mobile broadband, M2M, IoT și acesta a fost unul dintre principalele motive pentru care am rămas 20 de ani într-o singură industrie.

În prezent, sectorul tech a evoluat la un nivel atât de înalt, mă refer la noile tehnologii de Inteligență Artficială, Machine Learning, cloud computing, edge computing, quantum computing, care deja genereză noi modele de business aproape în fiecare zi, încât îmi doresc să particip în mod direct la dezvoltarea sa.

După câți ani petrecuți într-un domeniu îți poți da seama că ai nevoie de o schimbare?

Cred că dacă trebuie să faci același job și nu ești motivat să devii expert în domeniul respectiv, după 3 ani, probabil peste 90% dintre oameni vor dori o schimbare. Dacă însă ești în categoria care vrea să diversifice și să învețe lucruri noi, chiar dacă sunt în același domeniu, cum a fost și cazul meu, poți sta și 20 ani în aceeași industrie sau companie.

Dacă vorbim de viața profesională în general, probabil peste 80% din oameni își doresc să facă o schimbare după 10-15 ani. Poate chiar mai devreme. Problematic este că, deși nu suntem mulțumiți de jobul actual, ne lipsește curajul de a face o schimbare alegând confortul în locul unei noi provocări, care ne poate aduce mai multe satisfacții.

Cât de greu îi este unui adolescent să-și aleagă o carieră în 2020?

Am remarcat cu bucurie că adolescenții de azi sunt mult mai hotărați în alegerea unei cariere, iar majoritatea au la bază pasiuni, lucruri care îi motivează și în care cred cu tărie. Indiferent de criterii, alegerea este una dificilă.

Sunt domenii și profesii care dispar și altele care apar an de an. Acest ciclu natural s-a accelerat în ultimii 10 ani pe fondul noilor tehnologii și a automatizării și digitalizării în general. Totuși, aș zice că viteza cu care apar noi domenii și profesii este mai mare decât cea cu care dispar cele vechi, deci, în principiu, opțiunile pentru cei care își aleg acum o cariera sunt mai multe.

Problema apare din faptul că sunt multe tehnologii și domenii noi, iar procesele de pregătire pentru acestea sunt la început și nu sunt bine adaptate sau dimensionate. De asemenea, numărul de companii noi care au succes sau au crescut foarte mult și absorb forță nouă de muncă sunt limitate, însă le văd ca pe niște probleme de început, de nou ciclu tehnologic, care se vor regla natural în timp.

Care sunt criteriile care ar trebui să stea la baza alegerii unei cariere?

Eu am fost atras de domeniul telecomunicațiilor încă din copilărie, când nu aveam nici măcar telefon fix acasă (în București!), iar când mergeam la țară în vacanța de vară mi-aș fi dorit să pot suna acasă să vorbesc cu părinții sau surorile mele. De aici pasiunea pentru soluții de comunicare și mobilitate.

Atâta timp cât domeniul ales este pe o pantă ascendentă și corespunde cu pasiunea sau chemarea pentru ceva anume, alegerea devine foarte ușoară. Recomand adolescenților să exploreze programele de graduate sau internship oferite de majoritatea corporațiilor. Acestea le oferă șansa unică de a experimenta, încă din școală, diferite domenii, departamente și joburi, ceea ce îi va ajuta în alegerea unei viitoare cariere.

Din experiența ta, ce influență poate avea un MBA în dezvoltarea personală și profesională?

Probabil că eu sunt subiectiv, însă efectul unui MBA este fantastic, atât în dezvoltarea atât personala, cât și profesională. La nivel personal, îți remodelează modul de gândire și percepția asupra unor lucruri, mai ales la nivel macro. Aș zice că te scoate cumva din rutină și din mediul cunoscut și te expune la tot ce era în afara lui, dar nu mai observai.

Din punct de vedere professional, aș zice că este toolul perfect pentru a-ți dezvolta cariera, pentru că te pregătește pentru toate aspectele unui business, de la procese și operațiuni la contabilitate și financiar sau strategie și leadership. Nu este deloc o garanție că dacă faci un MBA devii automat un bun manager sau leader, însă este un instrument foarte util pentru a te ajuta să ajungi acolo dacă asta îți dorești.

3 recomandări pentru cei care încă nu și-au găsit drumul în carieră

  1. Oprește-te din ce faci acum și gândește-te la ceea ce ai putea face pentru a fi mai fericit. Nu uita de valorile personale și pasiunile tale. Ele sunt cheia unei cariere de succes.
  2. Identifică domeniul, jobul, cariera care te-ar satisface. De exemplu: citește cât mai mult despre acel domeniu, conectează-te cu oameni care activează deja în acel domeniu. Ideal ar fi să găsești un mentor din domeniul targetat să te introducă și ghideze.
  3. Start – acționează în direcția respectivă. Primul pas e cel mai greu, însă, odată făcut, ești mai aproape de obiectiv. Acesta poate fi chiar renunțarea la jobul actual sau înscrierea la cursuri de specializare sau MBA.

Ce diferențe ai identificat între piața muncii din România și cea din Marea Britanie?

Principalele diferențe pe care le-am remarcat în cei 10 ani aici sunt legate de dimensiunea și dinamica pieței din Marea Britanie și work-life balance. UK, și în special zona Londrei, este foarte ofertantă din perspectiva oportunităților de muncă. Zonele de technology, finance și professional services (consultanță) sunt foarte dezvoltate.

În plus, sunt susținute foarte mult startup-urile și inovația în general. FinTech, PropTech sau blockchain sunt foarte populare în rândul startup-urilor din Londra în ultima vreme. De asemenea, centrele uninversitare precum Oxford, Cambridge, LBS sau Warwick sunt adevărate incubatoare de businessuri noi.

Piața muncii din UK este oarecum fluidă, iar business-urile sunt mult mai deschise în găsirea unor noi soluții de îmbunatățire a experienței angajatului. Se investește mai mult în certificări, specializări, iar, spre deosebire de România, se pune un accent mai mare pe respectul față de viața personală a angajatului și pe echilibrul work-life.

Dar referitor la educație? Ce diferențe ar fi?

Acesta este un subiect puțin controversat pentru că există păreri diferite chiar și printre cei care trăiesc deja aici în Marea Britanie. Personal, cred că educația din Romania, cu toate problemele ei, este una care generează rezultate finale mult mai bune.

În Marea Britanie, cu excepția școlilor private unde au acces doar cei care își permit să plătească taxe anuale semnificative, școlile de stat nu reușesc să pregătească elevii la un nivel suficient de bun pentru a putea fi admis la o universitate de nivel mediu (nu mă refer la cele de top).

La nivel universitar, lucrurile stau însă altfel pentru că nivelul în Marea Britanie este clar unul mult mai bun, multe dintre universități fiind în topul global și atrag sute de mii de studenți străini anual.



Urmărește-ne și pe Google NEWS

3 Replies to “Silviu Petricescu, mentor startup-uri la Oxford University: Ideal ar fi ca schimbarea să se producă atunci când ai succes”

Comments are closed.